Virtapiiri-blogi - kommentit https://www.ksoy.fi Wed, 18 Oct 2017 10:54:35 +0300Wed, 18 Oct 2017 10:54:35 +0300eZ Publish - Avenis eZ Start http://www.rssboard.org/rss-specification Tuula Mettälä Wed, 18 Oct 2017 10:54:35 +0300 https://www.ksoy.fi/yritystieto/uutishuone/virtapiiri-blogi/keep-it-simple#comment-3015 https://www.ksoy.fi/yritystieto/uutishuone/virtapiiri-blogi/keep-it-simple#comment-3015 Toinen Carunan asiakas Thu, 03 Mar 2016 12:15:31 +0200 https://www.ksoy.fi/yritystieto/uutishuone/virtapiiri-blogi/huijarit-petturit-ja-poliitikot#comment-2063 https://www.ksoy.fi/yritystieto/uutishuone/virtapiiri-blogi/huijarit-petturit-ja-poliitikot#comment-2063
Edelleen ihmetyttää miten Caruna voi viestiä hinnan muutoksista suoraan valehtelemalla lainkaan häpeilemättä. Vaikea ymmärtää viestinnästä vastaavien ajatuksenjuoksua jos loppukäyttäjän kannalta ikävien asioiden oikea tieto peitellään valheilla ja luvuilla jotka ala-asteella oleva lapsikin osaa laskea ja todeta että "nuo huijaa".

Selkärankaa omaava taho olisi viestinyt tuon "Alennamme perusmaksuja 25 %." viestilllä "Korotamme perusmaksuja 13% helmikuuhun 2017 saakka alkuperäisen 51% korotuksen sijaan".

Valitettavasti Carunassa ei selkärankaa löydy kertoa suoraan. Noh, tällä mennään mutta turha odottaa allekirjoitusta kun seuraavaksi haluavat vetää linjoja omistamieni maiden läpi, onneksi pystyy antamaan takaisin.]]>
Carunan asiakas Mon, 29 Feb 2016 17:19:40 +0200 https://www.ksoy.fi/yritystieto/uutishuone/virtapiiri-blogi/huijarit-petturit-ja-poliitikot#comment-2060 https://www.ksoy.fi/yritystieto/uutishuone/virtapiiri-blogi/huijarit-petturit-ja-poliitikot#comment-2060
Caruna teki alokasmaisen virheen asian viestinnässä. On kerrassaan sopimatonta verhota viestinnässä tuotehinnan (tässä: verkkopalvelu) korotuksen määrä toiseen, samalla laskulla perittävään maksuun (tässä: sähkövero). Näiden yhteissumman korotus-% laimenee oleellisesti eikä viesti verkkoyhtiön hinnankorotuksen määrästä välity asiakkaalle oikeassa suhteessa (sehän tässä lienee ollut tarkoituskin). Siitähän tässä kuitenkin on kysymys: kuinka paljon verkkoyhtiö nostaa omaa siirtohintaansa, jolla ei ole mitään yhteyttä sähköveroon. Ne menevät eri osoitteisiin ja niiden määräytymisperuste on toisistaan täysin riippumaton.

Yhtä loogista olisi, jos ruokakauppias verhoisi tekemänsä maitopurkin hinnan tuplaamisen (+100 %) kertomalla asiakkailleen, että sen vaikutus ruokakorin hintaan on vain prosentti. Ja että mitäs tuolla nyt on väliä. Vaan kun on!

Kun sain Carunan kirjeen, jossa ainoastaan puhuttiin keskimäärin 27 % korotuksesta, mutta oma laskukone paljasti siirtohintani nousevan 42 %, niin meni kuppi nurin. Koin tulleeni huijatuksi. Asiaa vain pahensi Carunan tiedotustapa julkisen paineen tuomasta perusmaksun korotuksen jaksotuksesta. Sen myötä perusmaksuni nousee ensi vaiheessa eli vuoden ajaksi vain 8 % (eikä aiemmin mukaisesti heti 44 %) mutta NOUSEE kuitenkin. Senkin Caruna käänsi päälaelleen otsikoimalla (edelleen), että "Alennamme perusmaksuja 25 %."

Jos minkä tahansa muun hyödykkeen hinta nousee noin paljon, sen voi jättää käyttämättä tai vaihtaa toiseen. Vaan sähköä ei voi - siinä on vissi ero! Tämä tekee asian sähköverkkoyhtiön (monopoli) kohdalla erityisen herkäksi.

Asiakassuhteessa tarkeintä on luottamus, jonka alkeellinenkin tulkinta sanoo, että asiakasta ei huijata.
Kun luottamus näin perusteellisesti menee, sen palauttaminen on lähes mahdotonta.

Viittaan samalla alkuperäisen blogikirjoituksen otsikkoon: Huijarit, ...

]]>