Siirry sisältöön
Hae sivustolta

Asiakaspalvelustamme tällä hetkellä useimmin kysytyt kysymykset

Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia asiakaspalvelustamme tällä hetkellä useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Sähkösopimukset ja sähkön hinta

Karhu Voima Oy on hakeutunut konkurssiin 19.9.2022 ja lopettaa asiakkaiden sähkön toimituksen 20.9.2022 alkaen. Yhtiön asiakkaiden on etsittävä uusi sähkönmyyjä viipymättä. Jos olet Karhu Voiman ja Kymenlaakson Sähköverkon asiakas, lue ohjeet tästä tiedotteesta.

Kymenlaakson Sähkö on määrätty 6.10.2022 toimitusvelvolliseksi sähkönmyyjäksi Haminan Sähköverkko Oy:n alueella. Jos sähkön käyttöpaikkasi sijaitsee Haminan Sähköverkko Oy:n alueella ja sinulla oli sähkösopimus Karhu Voiman kanssa lue ohjeet tästä tiedotteesta.

Poikkeuksellisen sähkön markkinatilanteen takia sopimusvaihtoehtomme ovat rajoitetut. Emme valitettavasti tarjoa määräaikaista sähkösopimusta tällä hetkellä. Myymme uusia sähkösopimuksia tällä hetkellä vain Kymenlaakson Sähköverkko Oy:n alueella sijaitseviin käyttöpaikkoihin.

Tällä hetkellä tarjoamme ainoastaan toistaiseksi voimassa olevaa KSOY Pörssi -sähkösopimusta, joka on toimitusvelvollinen tuotteemme.

KSOY Pörssi -sopimuksen hinta perustuu suoraan NordPool-sähköpörssin noteeraukseen ja seuraa tunneittain toteutunutta Suomen hinta-alueen hintaa. Sähköpörssiä seuraamalla näet seuraavan päivän hinnat ja jos pystyt ohjaamaan omaa sähkönkäyttöäsi edullisille tunneille, voit saada säästöä sähkökuluihisi. Maksat sähköstä perusmaksun kuukausittain ja tuntihinnan, joka muodostuu pörssihinnasta ja toimitusmaksusta. Sopimus on voimassa toistaiseksi kahden viikon irtisanomisajalla.

Jos sinulla on määräaikainen sähkösopimus, otamme sinuun yhteyttä pari kuukautta ennen sopimuksesi päättymistä ja tiedotamme sopimusvaihtoehdoista.

Löydät tiedot sopimusvahvistukselta tai laskuilta. Oman sähkösopimuksesi tiedot löydät helposti myös Online-palvelustamme. Kirjaudu Online-palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella: Linkki Online-palveluun (aukeaa uuteen ikkunaan)

Omat sähkösopimuksesi löydät valitsemalla ylävalikosta vaihtoehdon Omat tiedot. Sopimustietoja pääset katsomaan tarkemmin klikkaamalla sopimuksen numeroa tai Katso-linkkejä. Sopimustiedoista näet myös aikavälin, jolloin sopimus on voimassa.

Niin kauan kuin nykyinen määräaikainen sähkösopimuksesi Kymenlaakson Sähköllä on voimassa, hintasi pysyy kiinteänä eli ei nouse tai laske. Emme tällä hetkellä tarjoa määräaikaisia jatkosopimuksia. Toistaiseksi voimassaolevien sopimusten hinnoittelu voi muuttua, joten seuraathan hintoja verkkosivuiltamme. Ennen määräaikaisen sähkösopimuksen päättymistä lähetämme sinulle tietoa sen hetkisistä sopimusvaihtoehdoista.

Sähkön epävakaan markkinatilanteen takia, emme tällä hetkellä tee uusia sähkösopimuksia Kymenlaakson Sähköverkon ulkopuolisiin kohteisiin. Otathan yhteyttä toimitusvelvolliseen sähkönmyyjääsi tai muuhun sellaiseen sähköyhtiöön, joka myy sähköä alueellasi. Tarvittaessa voit selvittää toimitusvelvollisen sähkönmyyjän jakeluverkonhaltijaltasi.

Voit ilmoittaa ulosmuuton helposti Online-palvelussamme. Kirjaudu Online-palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Valitsemalla ylävalikosta vaihtoehdon Omat tiedot, löydät sopimustietosi. Valitse sähkömyyntisopimuksesi ja klikkaa katso. Sopimustietojen lopussa on laatikko: Tee muuttoilmoitus.

Jos sinulla on kanssamme vain verkkopalvelusopimus, otathan yhteyttä sähkönmyyjääsi ja hoidat muuttoilmoituksen heidän kanssaan. Verkkopalvelusopimus päättyy, kun sähkönmyyjäsi lähettää siitä meille tiedon.

Sähkön tukkumarkkinahintaa nostavat Ukrainan sotaan liittyvät energiantuonnin leikkaukset Venäjältä, kesän poikkeuksellisen korkeat sähkön pörssihinnat, heikko vesitilanne etenkin Etelä-Norjassa sekä pelko sähkön riittävyydestä talvella. Vaikea tilanne on nostanut kuluvan ja tulevien vuosien sähköjohdannaisten hintoja voimakkaasti.

Sähkösopimus on aina asiakas- ja käyttöpaikkakohtainen. Tämä tieto löytyy mm. sopimusvahvistuksesta ja Online-palvelusta. Sähkösopimusta ei voi vaihtaa henkilöltä tai yritykseltä toiselle, vaan muuttotilanteessa uudelle asukkaalle tehdään aina uusi sähkösopimus ja entisen asukkaan sähkösopimus päättyy.

Sähkösopimus on aina asiakas- ja käyttöpaikkakohtainen. Tämä tieto löytyy mm. sopimusvahvistuksesta ja Online-palvelusta. Kun muutat toiseen käyttöpaikkaan, niin myös sähkösopimuksesi muuttuu, sillä jokaiseen kohteeseen tehdään uusi sähkösopimus.

 

Sähkösopimus on aina asiakas- ja käyttöpaikkakohtainen. Jos nykyinen sopimus on molempien nimellä, ja toinen haluaa poistaa nimensä sopimuksesta, niin yhteisasiakkuuden nimissä oleva sopimus päättyy. Tällöin kohteeseen tehdään uusi sähkösopimus sen hetkisillä myytävillä sähkötuotteilla.

 

Online-palvelu

Pääset kirjautumaan Online-palveluun osoitteessa https://online.ksoy.fi tai verkkosivujemme oikean yläkulman sinisestä painikkeesta. Kirjautuessasi sinun täytyy tehdä vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Löydät yksityiskohtaiset ohjeet palvelun käyttöön verkkosivuiltamme: Online-palvelun ohjeeseen

Online-palvelussa voit asioida milloin haluat, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Näet omat asiakastietosi ja voit muuttaa niitä haluamallasi tavalla. Voit myös tehdä sähkösopimuksia, seurata sähkönkulutustietojasi, tarkastella laskujasi, ilmoittaa muutosta tai jättää yhteydenottopyynnön.

Häiriöt

Näin päivität häiriötiedoteasetukset Online-järjestelmässä

Mahdollisessa sähköpulatilanteessa yksi erittäin todennäköinen viestintäkanava on tekstiviesti. Jotta tekstiviesti tavoittaa asiakkaamme, on meillä oltava ajantasaiset yhteystiedot ja asiakkaan on pitänyt antaa lupa häiriötiedotteiden lähettämiseen. Lue alta ohje, miten tarkastat omat yhteystietosi.

  1. Kirjaudu Online-sovellukseen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse yläpalkista Omat tiedot -kohta. Omat yhteystiedot -otsikon alta voit muokata tietojasi ja tarkastaa tai lisätä matkapuhelinnumeron.
  3. Kohdassa ’Voit tarkastella häiriötiedotusasetuksiasi täältä’ klikkaa Häiriötietoasetukset-linkkiä.
  4. Klikkaa seuraavaksi linkkitekstiä: ”Muokkaa häiriötiedoteasetuksia”. Siirryt järjestelmään, josta näet omat häiriötiedoteasetuksesi ja voit muokata niitä.
  5. Valitse, että haluat vastaanottaa häiriötiedotteita.
  6. Valitse, että haluat vastaanottaa tekstiviestejä.
  7. Jos haluat muokata tietoja lisää, klikkaa: Hallinnoi käyttöpaikan lähetystietoja.
  8. Määritä mihin aikoihin haluat vastaanottaa häiriötiedotteita.
  9. Määritä millaisia häiriötiedotteita haluat vastaanottaa.
  10. Hyväksy lopuksi tekemäsi muutokset.

Huom! Jos et ole Kymenlaakson Sähköverkon verkkopalveluasiakas, sinulla ei ole mahdollisuuksia muokata häiriötietoasetuksia KSOY:n Online-järjestelmässä. Tällöin voit tiedustella häiriötiedotteisiin liittyviä asioita omalta verkkopalveluyhtiöltäsi.

Pientuotanto

Lue ohjeet aurinkosähköjärjestelmän hankintaan ja käyttöönottoon verkkosivuiltamme löytyvästä artikkelista.

Lisätietoa pientuotannosta, aurinkopaneeleista, pientuotannon netotuksesta ja ylijäämäsähkön ostosta löydät myös muut palvelut -sivustoltamme sekä pientuotanto -sivulta.

Jos sinulla on kysymyksiä pientuotantoon liittyen, voit ottaa yhteyttä p. 05 77 801, pientuotanto@ksoy.fi (pientuotantoon liittyvä neuvonta, sähkön ostosopimukset) sekä Kymenlaakson Sähköverkon liittymämyynti, p. 05 7780 510 liittymamyynti@ksoy.fi (pientuotannon liittäminen verkkoon).

Laskutus

Omat sähkölaskusi löydät helposti Online-palvelustamme. Kirjaudu Online-palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  Omat laskut löydät valitsemalla ylävalikosta vaihtoehdon Laskut.

Jos sinulla on sekä sähkönmyynti- että verkkopalvelusopimus Kymenlaakson Sähköllä, niin valitse yhdistelmäsopimus.

Saat ladattua laskun laitteellesi PDF-muodossa klikkaamalla laskun numeron kohdalla olevaa sinistä linkkiä. Suoritukset-välilehdellä näet vastaavasti yhteenvedon maksusuorituksistasi.

Laskuja ei voi maksaa Online-palvelussa, vaan voit maksaa laskun esimerkiksi omassa verkkopankissasi. Helpoin tapa hoitaa laskut, on hyödyntää e-laskua. Saat e-laskun suoraan verkkopankkiisi ja maksaessasi sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä lasku. E-laskun saat käyttöösi omassa verkkopankissasi.

© Kymenlaakson Sähkö Oy | Kymenlaakson Sähköverkko Oy | Yhdystie 7, PL 9, 47201 Elimäki