Siirry sisältöön
Hae sivustolta

Mitä tarkoittaa sähköpula?

Sähköpula katsotaan syntyneeksi, kun tuotanto ja tuonti eivät riitä kattamaan kulutusta. Tilanne on epätodennäköinen, mutta siihen on varauduttu sekä valtakunnallisesti että paikallisten verkkoyhtiöiden toimesta. Sähköpula on aina valtakunnallinen häiriötilanne, jossa kantaverkkoyhtiö Fingrid hallinnoi tilannetta valtakunnan tasolla ja ohjeistaa jakeluverkkoyhtiöitä toteuttamaan paikallisia sähkökatkoja. Kuluttajiin kohdistuvat sähkökatkot ovat viimeisimpiä toimenpiteitä, joita sähköpulassa tehdään.

Sähkön rajoittaminen kohdistuisi tunneille, jolloin kulutusta on eniten

Sähköpulan aikana sähköverkosta on kytkettävä osa kulutuksesta irti, jotta järjestelmä pysyy toiminnassa. Tämän jälkeen sähkökatkoja kierrätetään noin kahden tunnin katkoina, kunnes sähköpulatilanne on päättynyt. Sähköntarve on normaalioloissa suurimmillaan arkipäivisin aamun tunteina, jolloin yhteiskunta alkaa toimia. Sähköpulatilanteessa sähkönkulutuksen rajoitustoimenpiteet on kohdennettava niille tunneille, jolloin sähköntuotanto ja -tuonti eivät riitä kattamaan sähkönkulutusta.

Terveydelle ja turvallisuudelle kriittiset sähkön kuluttajat on rajattu sähkökatkojen ulkopuolelle. Kymenlaakson Sähköverkon alueella näitä ovat mm. sairaalat, terveyskeskukset ja pelastuslaitokset.

Teknisten reunaehtojen vuoksi yksittäisiä asiakkaita ei voi rajata katkojen ulkopuolelle, vaan katkot toteutetaan johtolähdöittäin. Johtolähtö tarkoittaa sähkönjakeluasemalta lähtevää yksittäistä runkojohtoa, joka syöttää kyseisen alueen sähköverkkoa.

Miten sähköpulasta tiedotetaan?

Fingridin tehtävänä on sähkön tehotasapainosta ja verkon operatiivisesta toiminnasta huolehtiminen. Sähköpulassa Fingrid vastaa operatiivisen toiminnan tiedottamisesta.

Paikalliset jakeluverkkoyhtiöt toimittavat asiakkailleen riittävää tietoa tilanteesta verkkosivuillaan, median välityksellä ja esimerkiksi tekstiviesteillä. Verkkoyhtiöt ovat varautuneet tilanteeseen ja kaikki varautumissuunnitelmat ovat ajan tasalla.

Tutustu aiheeseen Fingridin sivuilla: Tietoa sähköpulasta

Miten voin varautua sähkökatkotilanteeseen?

Hyvä varautuminen on turvallisuuden ja toimintakyvyn perusta. Kotitalouksissa kahden tunnin sähkökatko ei aiheuta esimerkiksi pakastimen sisällön sulamista, mutta jos sähkökatko osuu pimeään vuorokaudenaikaan, on hyvä varata kotiin etukäteen vaikkapa patterilamppuja. Jokainen voi omalla toiminnallaan ehkäistä sähköpulan syntymistä vähentämällä sähkönkäyttöä omassa arjessaan.

Perusohjeita sähkökatkoihin varautumiseen ovat:

  • Pidä kotona varalla pullovettä tai juotavaksi valmista mehua, ja pieni varasto hyvin säilyviä ruokia.
  • Huolehdi, että kotoa löytyy ainakin yksi paristoilla toimiva valaisin ja varapattereita.
  • Varaa kotiin myös kynttilöitä ja tulitikkuja.
  • Jos sinulla on takka, varaa polttopuita talven varalle hyvissä ajoin.
  • Varaa kotiin pattereilla toimiva radio.
  • Pidä puhelimet ja muut tietotekniset laitteet ladattuina. Hanki myös varavirtalähteitä.
  • Pidä huolta, että sähköyhtiöllä on voimassa oleva puhelinnumerosi, jotta häiriötilanteiden viestit tavoittavat sinut. Asiakkaanamme voit tarkastaa omat tiedot Online-palvelustamme.
  • Pysy rauhallisena. Tilanne on sähköyhtiöiden ammattilaisten hallinnassa ja sähköt palautuvat takaisin katkon jälkeen.

Lue lisää sähkökatkoihin varautumisesta www.ksoy.fi/sahkoverkko/sahkokatkot/nain-varaudut-sahkokatkoihin/

 

© Kymenlaakson Sähkö Oy | Kymenlaakson Sähköverkko Oy | Yhdystie 7, PL 9, 47201 Elimäki