Siirry sisältöön
Hae sivustolta

Usein kysytyt kysymykset

Olemme koonneet tälle sivulle vastauksia asiakaspalvelustamme tällä hetkellä useimmin kysyttyihin kysymyksiin.

Asiakkuus

Digi- ja väestöviraston kautta tehty osoitteenmuutos ei välity sähköyhtiölle, vaan sinun tulee ottaa yhteyttä sähkönmyyjääsi, jotta sopimus ja myöhemmin laskut tulevat oikeaan osoitteeseen.

Kuolinpesän jäsenet voivat valtuuttaa erillisellä valtakirjalla nimetyn henkilön suorittamaan toimenpiteitä kuolinpesän puolesta. Valtakirjan liitteenä on toimitettava kopio perukirjan kohdasta, josta selviää tiedot pesän osakkaista. Ennen näiden tietojen toimittamista Kymenlaakson Sähkö Oy:lle valtuutetun yllä mainittuja pyytämiä toimenpiteitä ei suoriteta.

Lue lisää ja tulosta valtakirjamalli (avautuu uuteen ikkunaan)

Laskutus

Omat sähkölaskusi löydät helposti Online-palvelustamme. Kirjaudu Online-palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  Omat laskut löydät valitsemalla ylävalikosta vaihtoehdon Laskut.

Saat ladattua laskun laitteellesi PDF-muodossa klikkaamalla laskun numeron kohdalla olevaa sinistä linkkiä. Suoritukset-välilehdellä näet vastaavasti yhteenvedon maksusuorituksistasi.

Laskuja ei voi maksaa Online-palvelussa, vaan voit maksaa laskun esimerkiksi omassa verkkopankissasi. Helpoin tapa hoitaa laskut, on hyödyntää e-laskua. Saat e-laskun suoraan verkkopankkiisi ja maksaessasi sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä lasku. E-laskun saat käyttöösi omassa verkkopankissasi.

Sähkölaskusi muodostuu sähkön verkkopalvelupalvelusta ja veroista (sähköverosta ja arvonlisäverosta). Sähkön verkkopalvelulaskusi perustuu todelliseen sähkönkäyttöösi. Etäluettavilla mittareilla mittaamme sähkökulutustasi tunnin tai jopa vartin välein.

Jos olet sähkön pientuottaja, laskullasi näkyy myös sähköntuotannon siirto ja pientuotannon osto -sopimukset.

Jos ostat sekä sähkön verkkopalvelun että sähköenergian meiltä, niin molemmista palveluista on olemassa omat sopimukset. Sähkön verkkopalvelusopimus on Kymenlaakson Sähköverkko Oy:n ja sähkön myyntisopimus Kymenlaakson Sähkö Oy:n nimellä.

Jos asut jakeluverkkoalueellamme, niin laskutamme sinua sähkön verkkopalvelusta. Linkin kautta näet, missä toimimme jakeluverkkoyhtiönä. Siirry sähköverkko-sivulle. (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)

E-lasku on helppo ja ympäristöystävällinen tapa hoitaa myös sähkölaskut. E-laskupalvelussa laskut tulevat suoraan verkkopankkiisi. Maksaessasi sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä lasku. Pankkien tarjoamissa e-laskupalveluissa on eroja. Kysy vielä tarkemmin omasta verkkopankistasi, mitä palveluita heillä on käytössä.

Lue lisää e-laskusta. (avautuu uuteen ikkunaan)

Maksuton e-lasku on helppo ja nopea tapa hoitaa sähkölaskut. Saat e-laskun suoraan verkkopankkiisi ja maksaessasi sinun tarvitsee vain tarkistaa ja hyväksyä lasku. E-laskun saat käyttöösi omassa verkkopankissasi.

Voit myös pyytää meitä tekemään sinulle e-laskuehdotuksen, jolloin sinun tarvitsee vain hyväksyä verkkopankkiisi tuleva e-laskuehdotus ja tämän jälkeen laskut tulevat e-laskuna. E-laskuehdotuksen tekemistä varten tarvitsemme tiedon pankistasi.

Lue lisää e-laskusta. (avautuu uuteen ikkunaan)

Suoramaksu on palvelu, joka korvasi päättyvän suoraveloituksen niille asiakkaille, jotka eivät käytä verkkopalvelua.

Suoramaksu muistuttaa suoraveloitusta. Toimitamme sinulle laskun tiedot hyvissä ajoin ennen eräpäivää ja lähetämme samanaikaisesti laskun maksutiedot suoraan pankkiisi. Saamallasi laskulla on tieto siitä, että pankkisi maksaa sen tililtäsi automaattisesti eräpäivänä.

Muutto

Kaikki muuttoon liittyvät sähkösopimukset hoituvat sähkönmyyjän kautta. Ota yhteyttä sähkönmyyjääsi ja hoida muuttoon liittyvät sähkösopimusasiat heidän kanssaan. Sähkönmyyjä toimittaa meille kaikki tarvittavat tiedot.

Kiinteistökaupassa sähköliittymä ei siirry kiinteistön luovutuksen mukana uudelle omistajalle automaattisesti. Liittymissopimuksen siirrosta kannattaa mainita kauppakirjassa tai tehdä erillinen luovutuskirja. Ilmoitathan verkkoyhtiön asiakaspalveluun liittymän siirrosta hyvissä ajoin, jotta uusi liittymissopimus voidaan tehdä uuden omistajan kanssa. Uusi omistaja saa sopimuksen sähköliittymästä sähköiseen allekirjoitukseen, kun olemme käsitelleet kiinteistön omistajan vaihdon.

Online-palvelu

KSOY Online on sähköinen palvelu, josta pääset itse näkemään ja hallitsemaan asiakastietojasi 24/7. Palvelussa näet mm. sähkönkäyttötietosi, sähkölaskusi ja sopimustietosi.

Pääset kirjautumaan Online-palveluun osoitteessa https://online.ksoy.fi tai verkkosivujemme oikean yläkulman sinisestä painikkeesta. Kirjautuessasi sinun täytyy tehdä vahva tunnistautuminen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.

Löydät yksityiskohtaiset ohjeet palvelun käyttöön verkkosivuiltamme: Online-palvelun ohjeeseen

Online-palvelussa voit asioida milloin haluat, myös iltaisin ja viikonloppuisin. Näet omat asiakastietosi ja voit muuttaa niitä haluamallasi tavalla. Voit myös tehdä sähkösopimuksia, seurata sähkönkulutustietojasi, tarkastella laskujasi, ilmoittaa muutosta tai jättää yhteydenottopyynnön.

Mittaustietojen puuttumiseen voi olla useita syitä. Mittari voi olla sähkötön tai vikaantunut. Luenta voi epäonnistua myös teleoperaattorista (Elisa/DNA/Telia) johtuvista syistä tai mittarinluentaan käytettävän radioverkon ongelmien vuoksi. Joskus syynä ovat myös järjestelmäongelmat: mittaustiedot voivat olla ”jumissa” järjestelmien syövereissä. Tiedot kulkevat usean eri järjestelmän läpi, ennen kuin ne päätyvät asiakkaan Online-palveluun nähtäville.

Mittaustietojen puutteet ovat meillä tiedossa automaattisesti, ja niistä ei tarvitse ilmoittaa meille erikseen. Viasta riippuen mittaustiedot pyritään korjaamaan mahdollisimman pian.

Pientuotanto

  • Selvitä tarvittavat lupa-asiat kuntasi rakennusvalvonnasta
  • Jos olet Kymenlaakson Sähköverkon asiakas, voit selvittää Online-palvelustamme kiinteistösi päiväkulutusten tehot aurinkoisena vuodenaikana. Valitse paneeliteho näiden tehojen mukaan. Ottamalla yhteyttä liittymämyyntiimme voit varmistaa tuotantolaitteistosi maksimikoon, sillä joissakin tapauksissa suositeltua suurempi tuotantoteho voi aiheuttaa häiriöitä sähköverkossa ja voi pudottaa laitteiston tuotannon suunniteltua pienemmäksi. Ota yhteyttä liittymämyyntiin myös silloin, kun suunnittelet lisäpaneeleiden hankintaa.
  • Pyydä kirjalliset tarjoukset tuotantolaitteiston toimituksesta ja asennuksesta valitsemaltasi aurinkosähköjärjestelmän myyjältä. Liitä tarjouspyyntöön jo tässä vaiheessa mikrotuotantolaitteiston yleistietolomake. Näin varmistat, että laitteistosi voi liittää sähköverkkoon.
  • Pyydä urakoitsijalta opastusta ja ohjeet laitteiston toiminnasta ja käytöstä heti asennuksen yhteydessä.
  • Kun laitteisto on asennettu, työn tehneen sähköurakoitsijan vastuulle kuuluu toimittaa verkkopalveluyhtiölle (KSOY) tuotannon liittämisen yleistietolomake
  • Kun olemme vastaanottaneet yleistietolomakkeen, teemme kanssasi tuotannon verkkopalvelusopimuksen ja vaihdamme käyttöpaikallesi kaksisuuntaisen mittalaitteen. Näin saamme mitattua erikseen sekä verkosta ostetun, että sinne syötetyn sähkön. Mittarin vaihdosta emme peri erillistä maksua.
  • Mittarinvaihto suoritetaan n. kuukauden kuluessa ruuhkista ja mittarien saatavuustilanteesta riippuen.
  • Tee myyntisopimus tuotetulle sähkölle. Voit myydä tuottamasi sähkön kenelle sähkönmyyjälle tahansa. Ota yhteyttä valitsemaasi myyjään ja tee sopimus.
  • Saat luvan käyttöönottoon, kun
    • olet tehnyt sopimuksen ylijäämäsähköstä sähkönmyyjäsi kanssa
    • tuotannon verkkopalvelusopimus on tehty
    • mittari on vaihdettu kaksisuuntaiseksi
  • Tuotantotiedot näkyvät aurinkosähköjärjestelmään sisältyvän seurantaohjelmiston avulla. Asiakkaanamme näet Online-palvelussa netotetun sähkönkulutuksen ja ylijäämäsähkön määrän eli ulos myydyn sähkön.

Lisätietoa löydät pientuotanto -sivulta.

Jos sinulla on kysymyksiä pientuotantoon liittyen, voit ottaa yhteyttä

KSOY:n asiakaspalveluun p. 05 7780 500, pientuotanto@ksoy.fi (pientuotantoon liittyvä neuvonta)

Liittymämyyntiin p. 05 7780 510 liittymamyynti@ksoy.fi (maksimitehon varmistaminen, pientuotannon liittäminen verkkoon).

Huom! Kymenlaakson Sähkö ei myy aurinkosähköjärjestelmiä.

Ota yhteyttä liittymämyyntiimme varmistaaksesi tuotantolaitteistosi maksimikoon. Joissakin tapauksissa suositeltua suurempi tuotantoteho voi aiheuttaa häiriöitä sähköverkossa ja pudottaa laitteiston tuotannon suunniteltua pienemmäksi.

Kun olemme vastaanottaneet yleistietolomakkeen ja saaneet tiedon sähkönmyyjältäsi pientuotannon ostosopimuksesta, teemme kanssasi tuotannon verkkopalvelusopimuksen. Vaihdamme myös käyttöpaikallesi kaksisuuntaisen mittalaitteen, jotta saamme mitattua erikseen sekä verkosta ostetun että sinne syötetyn sähkön. Mittarinvaihto kaksisuuntaiseksi on maksuton.

Löydät verkkosivuiltamme kattavan ohjeistuksen pientuotannon hankintaan: Siirry pientuotannon liittäminen -sivulle tästä

Kymenlaakson sähkö ei myy aurinkosähköjärjestelmiä. Me huolehdimme aurinkosähköjärjestelmän liittämisestä sähköverkkoon ja tarvittavista sopimuksista.

Järjestelmien kytkeminen on aina ammattilaisten työtä. Järjestelmän kytkijällä pitää olla voimassa oleva sähköurakointilupa. Verkkoon kytkeminen tarvitsee luvan sähköverkkoyhtiöltäsi ja siinä on noudatettava sähköverkkoyhtiön ohjeistusta. Teemme puolestasi verkkopalvelusopimukset sekä varmistamme, että laitteisto voidaan kytkeä julkiseen sähköverkkoon.

Järjestelmää ei saa ottaa käyttöön, ennen kuin yleistietolomake on toimitettu verkkoyhtiölle ja Sähköverkkoyhtiö antaa siihen luvan. Ennen käyttöönottoa verkkoyhtiö käy vaihtamassa sinulle kaksisuuntaisen mittalaitteen maksutta, jonka avulla mitataan myös verkkoon päin syötetty sähkö ja voit saada korvausta itse tuottamastasi sähköstä.

Auringosta saatava säteilyn määrä on Suomessa noin 1000 kWh/m2. Aurinkopaneelit pystyvät muuttamaan sähköksi noin 15 % auringon säteilystä. Aurinkopaneelien kannattavuus on parhaimmillaan silloin kun tuotannolla löytyy myös asennuskohteesta käyttöä.  Aurinkopaneelit ovat pitkäikäisiä, joten järjestelmä maksaa normaalisti käyttöikänsä aikana itsensä takaisin.

Aurinkopaneelijärjestelmien paras tuottokausi ajoittuu touko-elokuun väliselle ajanjaksolle.

Osa kunnista edellyttää toimenpideluvan hakemista ennen aurinkosähköjärjestelmän asennusta, joissakin kunnissa riittää pelkkä ilmoitus. Huhtikuussa 2017 voimaan astuneen maankäyttö- ja rakennuslain mukaan on ilmoitus yleensä riittävä toimenpide, mutta kunnat voivat vaatia toimenpidelupaa esimerkiksi silloin, jos asennus tehdään rakennuksen julkisivuille. Voit tarkistaa oman kuntasi tilanteen kunnan rakennusvalvonnasta.

Aurinkopaneelit tuottavat tasasähköä. Jotta voit käyttää paneelien tuottamaa sähköä kotona, tarvitset invertterin muuttamaan tasasähkö kodin laitteiden käyttämäksi vaihtosähköksi. Invertteri kuuluu aina osana aurinkosähköjärjestelmään.

Kymenlaakson Sähköllä on käytössä pientuotannon netotus niillä asiakkailla, jotka sekä ostavat että myyvät sähköenergiaa ja joiden tuotanto on enintään 100 kVA. Tuntikohtainen netotus tarkoittaa, että yhdellä tunnilla voi olla vain sähkön ostoa tai myyntiä.

Jos sähköä sekä tuotetaan että kulutetaan saman tunnin aikana, tuotettu sähkö alentaa suoraan ostettavan sähkön määrää. Tällöin kulutuksesta vähennetään tuotetun energian määrä. Jos tuotetun sähkön määrä ylittää kulutuksen, näyttävät kulutustiedot tuolta ajalta nollaa.

Esimerkkinä: Jos samalle tunnille on tullut yhteensä 4 kilowattituntia ostoa ja 2 kilowattituntia myyntiä, lopputulos on nettona 2 kilowattituntia ostoa. Asiakasta laskutetaan tämän mukaisesti.

Aurinkosähkön oma käyttö on pientuottajalle edullisempaa kuin sen myynti ulos. Pientuottajana et enää osta ja myy sähköä yhtä aikaa saman tunnin aikana, vaan kaikki itse tuottamasi sähkö menee ensisijaisesti omaan käyttöösi.

Netotuksen myötä säästät sähkön ostokustannuksissa. Säästöä tulee jokaiselta itse tuotetulta ja käytetyltä kilowattitunnilta verkkopalvelun ja energian käyttömaksuista ja sähköverosta. Perusmaksuihin netotus ei vaikuta.

Tuotantotiedot näkyvät aurinkosähköjärjestelmään sisältyvän seurantaohjelmiston avulla. Asiakkaanamme näet Online-palvelussa netotetun sähkönkulutuksen ja ylijäämäsähkön määrän eli ulos myydyn sähkön.

Sähkönjakelun häiriötilanteet

Sähkönjakelun häiriöistä voit ilmoittaa vikapalveluumme, joka palvelee vuoden jokaisena päivänä ympäri vuorokauden numerossa 05 7780 222.

Voit tehdä vikailmoituksen myös verkkosivuillamme: Siirry tekemään vikailmoitus (avautuu uuteen ikkunaan)

Ilmoita vikapaikoista aina päivystykseemme. Esimerkiksi sähkölinjoille kaatuneisiin puihin ei tule itse koskea eikä puita tule omatoimisesti ryhtyä poistamaan sähkölinjan päältä. Myöskään maassa oleviin sähköjohtoihin ei saa koskea hengenvaaran vuoksi.

Ennen kuin teet vikailmoituksen:

  • Tarkista, ettei sähkölaitteesi ole rikki
  • Tarkista pistorasian toimivuus kytkemällä siihen toinen laite
  • Varmista ettei sulake ole palanut tai ns. automaattisulakkeen kytkin lauennut
  • Tarkista, että sähköjäsi ei ole katkaistu maksamattomien laskujen vuoksi. Jos sähkösi katkeaa maksamattomien laskujen vuoksi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme 05 7780 500.

Näin päivität häiriötiedoteasetukset Online-järjestelmässä

  1. Kirjaudu Online-sovellukseen pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.
  2. Valitse yläpalkista Omat tiedot -kohta. Omat yhteystiedot -otsikon alta voit muokata tietojasi ja tarkastaa tai lisätä matkapuhelinnumeron.
  3. Kohdassa ’Voit tarkastella häiriötiedotusasetuksiasi täältä’ klikkaa Häiriötietoasetukset-linkkiä.
  4. Klikkaa seuraavaksi linkkitekstiä: ”Muokkaa häiriötiedoteasetuksia”. Siirryt järjestelmään, josta näet omat häiriötiedoteasetuksesi ja voit muokata niitä.
  5. Valitse, että haluat vastaanottaa häiriötiedotteita.
  6. Valitse, että haluat vastaanottaa tekstiviestejä.
  7. Jos haluat muokata tietoja lisää, klikkaa: Hallinnoi käyttöpaikan lähetystietoja.
  8. Määritä mihin aikoihin haluat vastaanottaa häiriötiedotteita.
  9. Määritä millaisia häiriötiedotteita haluat vastaanottaa.
  10. Hyväksy lopuksi tekemäsi muutokset.

Huom! Jos et ole Kymenlaakson Sähköverkon verkkopalveluasiakas, sinulla ei ole mahdollisuuksia muokata häiriötietoasetuksia KSOY:n Online-järjestelmässä. Tällöin voit tiedustella häiriötiedotteisiin liittyviä asioita omalta verkkopalveluyhtiöltäsi.

 

Kaikki puunkaatoihin tai niihin liittyvät asiat hoitaa yhteistyökumppanimme, Elvera Oy. Voit olla heihin suoraan yhteydessä joko puhelimitse (puh. 029 170 4608) tai lomakkeella. Lomakkeeseen voit liittää kuvia kohteesta. Linkki neuvontasivulle ja lomakkeeseen löytyy tämän vastauksen lopusta. Palvelu on avoinna arkisin klo 8–16.

Puunkaatoneuvonta on asiakkaalle maksutonta. Palveluun kuuluu mm. se, että puunkaato lähellä sähköjohtoja sujuu turvallisesti. Puun kaatamisesta, tarvittavista luvista ja jälkikäsittelystä huolehtii tontin omistaja. Lisätietoja löydät verkkosivuiltamme: Siirry puunkaatoneuvonta-sivulle.

Sähkömarkkinalain mukaan sähkönkäyttäjällä on oikeus saada vakiokorvausta, kun hänen käyttöpaikkansa on ollut ilman sähköjä yhtäjaksoisesti vähintään 12 tuntia. Vakiokorvauksen suuruus riippuu asiakkaan vuotuisesta verkkopalvelumaksusta ja keskeytyksen pituudesta. Vakiokorvausta ei tarvitse erikseen hakea, se hyvitetään automaattisesti asiakkaan sähkölaskussa noin 1-2 kuukautta sähköhäiriötapahtuman jälkeen.

Sähköverkkotoiminnan aiheuttamasta vahingosta tai haitasta voit hakea korvausta Kymenlaakson Sähköverkolta tai omalta vakuutusyhtiöltäsi. Vahinko voi olla esimerkiksi nollavian vioittama tai rikkoma sähkölaite. Esimerkiksi sulaneista pakasteista haetaan korvausta kotivakuutuksen kautta. Korvauksen saaminen vakuutusyhtiöltä riippuu vakuutusturvasi laajuudesta.

Lue lisää sähkökatkojen hyvityksistä ja korvauksista täältä: ksoy.fi/sahkoverkko/sahkokatkot/sahkokatkojenhyvityksetjakorvaukset/

Sähkön verkkopalvelu

Sähkön verkkopalveluhintaan sisältyvät kaikki palvelut, jotka liittyvät sähkön siirtämiseen sähköä tuottavilta voimalaitoksilta käyttöpaikalle saakka. Verkkopalvelumaksun yhteydessä kerätään valtiolle sähköveroa, joka muodostuu sähkön valmisteverosta ja huoltovarmuusmaksusta sekä näistä kaikista arvonlisäveroa 24 prosenttia.

Sen lisäksi verkkopalvelunhintaan kuuluu muun muassa sähköverkon uusimisen ja kunnossapidon, ympärivuorokautisen verkon toimivuuden valvonnan, vikojen ja myrskytuhojen korjaukset. Tällä varmistetaan, ettei sähkönjakelussa tulisi poikkeamia tai pitkiä katkoksia missään olosuhteissa.

Verkkopalvelumaksusta suuri osa käytetään verkon ylläpitoon ja uudistamiseen. Viimeisen kymmenen vuoden aikana verkostoon on investoitu yli 170 miljoonaa euroa.

1.6.2023 tapahtuneen hinnankorotuksen taustalla oli verkkoliiketoiminnan kustannusten voimakas kasvu. Verkon rakentamiskustannukset nousivat viime vuoden aikana kymmeniä prosentteja ja samanaikaisesti inflaatio on nostanut verkon huolto- ja kunnossapitokustannuksia.

Metallien hinnat ovat nousseet -> tämä on vaikuttanut verkonrakennustuotteiden hintaan. mm. kaapelit ovat alumiinia.

Polttoaine on kallistunut -> tämä on nostanut erityisesti kaapeloinnin kustannuksia. Kaapelit aurataan tai kaivetaan maahan kaivinkoneilla.

Hinnankorotukselle nähtiin tarvetta jo aiemmin, mutta korotusta päätettiin lykätä kesään 2023, jolloin talven kulutuspiikki on jo ohitettu, ja sähkönhinta on laskenut huippulukemista.

Verkkopalvelun hinnoittelu on valvottua. Yhtiö päättää hinnoittelusta, mutta energiaviraston antamissa raameissa ja valvonnassa. Energiavirasto ohjaa ja valvoo sähköverkkoyhtiöiden kustannuksia sekä toimintaa ja varmistaa verkkoyhtiöiden tehokkaan toiminnan, kohtuullisen hinnoittelun ja hyvälaatuisen sähköntoimituksen.

Kuinka paljon hinnat nousivat?

Kymenlaakson Sähköverkon verkkopalveluhinnat nousivat kesäkuun alussa keskimäärin 5,8 prosenttia. Vaikutus on laskettu keskimääräisenä verollisiin hintoihin.  Tämä hinnankorotus koski pienasiakkailla perusmaksua ja siirtomaksua. Sähköenergian hinnat eivät muuttuneet tässä yhteydessä.

Hinnan korotus nosti verkkopalvelumaksua 1,4–4,5 €/kk asumismuodosta riippuen. Hinnankorotus kohdistui pienasiakkailla perus- ja siirtomaksuun.  1.6.2023 voimaan astuneen verkkopalveluhinnaston löydät tästä linkistä (avautuu uuteen ikkunaan).

Asiakasryhmä Vuosikulutusarvio kWh Hintamuutos asiakkaalle €/kk
Kerrostaloasiakas 2 000 1,4 €/kk
Rivitaloasiakas 5 000 2,4 €/kk
Omakotitaloasiakas, sähkölämmitys 18 000 4,5 €/kk

Edellinen hinnankorotus on tehty 1.1.2018, yli viisi vuotta sitten.

Sähköverkkopalveluiden ylläpitäminen muodostuu pääasiassa kustannuksista, joilla ei ole yhteyttä asiakkaiden sähkönkäytön määrään. Verkkopalveluyhtiön tehtävä on huolehtia, että asiakkaalla on aina tarvittaessa sähkönsaanti varmistettu ja siksi sähköverkkoa on huollettava ja kehitettävä.

Sähköverkkoyhtiöiden verkkopalvelun hintatasot vaihtelevat asiakasmääristä sekä sähköverkon rakenteesta ja sijainnista riippuen. Energiavirasto hyväksyy verkkopalvelun hinnat eri alueille. Hinnat perustuvat aina kunkin alueen todellisiin kustannuksiin. Kymenlaakson Sähköverkon hinnoittelu on valtakunnallisessa vertailussa keskitasoa.

Verkkopalvelun toimittajaa ei voi valita, vaan se määräytyy asuinpaikan mukaan.

Sähkönjakeluyhtiölle on määritetty vastuualue, jolla se on velvollinen siirtämään sähköä kaikille sähkönkäyttäjille yhdenmukaisin ja tasapuolisin ehdoin. Useiden, rinnakkaisten sähköjohtojen rakentaminen ei ole taloudellisesti eikä ympäristönkään kannalta järkevää. Koska sähköverkko muodostaa niin kutsutun luonnollisen monopolin, sen toiminta on tarkoin valvottua.

Sähkön verkkopalvelun hinta ei riipu sähköenergian toimittajasta eikä sähkön kilpailuttamisesta. Voit vapaasti valita, mistä ostat sähköenergiasi.

Jos et yli vuoteen tarvitse kiinteistössäsi sähköä, voit tehdä kanssamme liittymän ylläpitosopimuksen. Tällöin irrotamme liittymän sähköverkosta ja poistamme mittarin. Perimme näistä toimenpiteistä palveluhinnaston mukaisen mittauksen toimenpidemaksun. Tällöin maksat liittymän pääsulakekoon mukaan liittymän ylläpitohinnaston mukaista ylläpitomaksua ja muu sähkölaskutus loppuu. Sähkön saa takaisin käyttöön, kun sähköurakoitsija on tehnyt asennuksille käyttöönottotarkastuksen ja lähettänyt meille kytkentäpyynnön.

Ylläpitohinnasto (linkki avautuu uuteen ikkunaan)

Palveluhinnasto (linkki avautu uuteen ikkunaan)

Sähkösopimuksia ei voi päättää talviajaksi, sillä kiinteistöissä täytyy aina olla voimassa oleva sähkösopimus, jos haluat pitää sähköliittymääsi yllä. Kun sinulla on sähkösopimukset voimassa, huolehdimme siitä, että sinulla on sähköä käytössäsi aina, kun sitä tarvitset.

© Kymenlaakson Sähkö Oy | Kymenlaakson Sähköverkko Oy | Yhdystie 7, PL 9, 47201 Elimäki