Häiriötiedotepalvelu on 21.11.2022 lähtien käytössä kaikilla Kymenlaakson Sähköverkon asiakkailla

Julkaistu 22.11.2022

Sähköpulatilanteeseen varautumisen vuoksi kaikille Kymenlaakson Sähköverkon asiakkaille on lisätty käyttöön häiriötiedotepalvelu. Tämä mahdollistaa tekstiviestien lähettämisen asiakkaille sähköpulatilanteessa.

Asiakas voi itse halutessaan poistaa palvelun käytöstä Online-palvelussa. Tällöin myöskään sähköpulatilanteen tekstiviestit eivät tule perille.

Omia tietoja pääsee tarvittaessa muokkaamaan Online-palvelussa. Online-palvelun käyttöön löytyy kattava ohje verkkosivuiltamme. Linkit alla.

Online-palveluun

Online-palvelun käyttöohjeisiin

Tiedotuksen eteneminen sähköpulatilanteessa

Jos sähköpulatilanne kehittyy hitaasti eli esimerkiksi pitkän pakkasjakson seurauksena, Fingrid on arvioinut, että ennakoitavuus on noin puoli vuorokautta. Sähköpulatilanteen uhkasta tiedotetaan silloin laajasti, ja valtakunnallista ja alueellista uutisointia on hyvä seurata aktiivisesti.  Suomalaisia pyydetään tässä vaiheessa myös säästämään sähköä. Kymenlaakson Sähköverkko tiedottaa tilanteesta omilla verkkosivuillaan, sosiaalisen median kanavissa, oman alueen tiedotusvälineille ja mahdollisuuksien mukaan suoralla asiakkaille lähettävällä viestinnällä, esimerkiksi tekstiviestillä.

Jos olet Kymenlaakson Sähköverkon asiakas, saatat saada tällaisen tekstiviestin:
Hei. Varaudumme sähköpulaan, ja pyydämme säästämään sähköä lähivuorokauden aikana. Sähköpulasta johtuvan sähkökatkon mahdollinen ajankohta on x.x.2023 klo xx–xx välillä. Sähköt saatetaan tuolla aikavälillä katkaista noin 2 tunnin ajaksi. Lisätietoja ksoy.fi.

Kun sähköpulatilanteen uhkasta tiedotetaan, kannattaa tilanteeseen varautua viimeistään tällöin myös kotona. On hyvä etsiä tasku- ja otsalamput helposti löydettäville, kynttilöitä pöydille ja vettä tai mehua kannuihin. Patteriradio on kätevä apu, ja jos on mahdollisuus käyttää tulisijaa, niin puuta kannattaa varata lähistölle. Hissin käyttöä on hyvä välttää.

Jos sähköpulatilanne syntyy häiriön seurauksena eli esimerkiksi tuotantolaitoksen vikaantuessa, tiedotusta ei välttämättä ehditä ennakkoon tehdä. Tällöin sähköt saattavat katketa ilman ennakkoilmoitusta. Fingrid ja Kymenlaakson Sähköverkko käynnistävät tiedottamisen niin pian kuin mahdollista. Seuraa valtakunnallista ja paikallista uutisointia.

Löydät lisätietoa  ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin mahdollisesta sähköpulasta alla olevien linkkien kautta.