Lumisateet lisäävät merkittävästi tykkylumikuormaa Kymenlaakson Sähköverkon alueella

Julkaistu 17.2.2022

Torstaille 17.2. ennustettu märkä ja runsas lumisade kerryttää ennusteiden mukaan perjantaiaamuun mennessä merkittäviä tykkylumikuormia koko Kymenlaakson Sähköverkon jakelualueelle.

Jos ennusteet toteutuvat, kuten jo torstain aamuyön sateiden perusteella näyttäisi, vaikutuksia sähkönjakeluun on odotettavissa pahimmillaan merkittäviä määriä. Sateen ennustetaan lakkaavan perjantaiaamuun mennessä, ja näin ollen tilanne rauhoittunee myös sähkönjakelun osalta viikonlopun alkaessa.

Merkittävät sademäärät vaikuttavat heikentävästi myös viankorjauksen henkilöstön liikkumiseen maastossa.

Varaudumme sähkönjakelun häiriöihin ja olemme lisänneet resursseja viankorjaukseen.

Vikapaikoista, esimerkiksi linjoille kaatuneista puista, pyydämme ilmoittamaan häiriöilmoitusnumeroomme 05 778 0222. Vikapalvelu palvelee ympäri vuorokauden. Vikapaikoista voi ilmoittaa meille myös verkkosivuiltamme löytyvällä lomakkeella: tee vikailmoitus. Sähkönjakelun tilanneseuranta löytyy verkkosivuiltamme Katso sähkönjakelun tilanne

Sähkölinjoille kaatuneisiin puihin ei tule itse koskea eikä puita tule omatoimisesti ryhtyä poistamaan sähkölinjojen päältä. Myöskään maassa oleviin sähköjohtoihin ei saa koskea hengenvaaran vuoksi. Johdoille kallistuneisiin puihin ja lähellä maata roikkuviin johtimiin tulee pitää 20 metrin varoalue.

Lisätietoja antaa tarvittaessa käytönjohtaja Janne Malmström, puh. 05 7780 250.