Moni syy puoltaa arjen ekoremonttia

14.06.2019

Kuluttajat haluavat tehdä kestäviä valintoja arjessaan. Yhä useampi harkitsee esimerkiksi aurinkopaneelien tai sähköauton hankkimista. 
Maapallo

Vihreä linja vahvistuu sitä mukaa, kun tietoisuus ilmastokriisistä nousee. Ihmiset haluavat vaikuttaa tilanteeseen omilla toimenpiteillään, jotta ainakin henkilökohtaiset päästöt saadaan painettua alemmas. Vaikuttamalla omakohtaiseen asumiseen ja liikkumiseen tämä on hyvinkin mahdollista. 

KSOY:ltä kysellään nyt paljon etenkin aurinkopaneeleista, sekä kansalaisten että yritysten toimesta. Tässä joukossa erottautuu useampikin ”koulukunta” – tai ainakin voi sanoa, että huomio ei välttämättä keskity aivan samaan asiaan.

Toiset ovat kiinnostuneita aurinkovoimasta, koska haluavat pienentää sähkölaskuaan; toisia selvästi ohjaavat vihreät arvot ja halu panna kampoihin ilmastonmuutokselle. Sitten on aina niitä, jotka ovat kiinnostuneita uusimmasta teknologiasta – ja toisaalta niitä, jotka luovat arvonnousua kiinteistölle aurinkopaneeli-investoinnilla. Yritysten kohdalla myös arvioitu imagohyöty liiketoiminnalle vaikuttaa. 

Hyvin usein ”juurisyitä” ei ole yhtä, vaan useampi. Aurinkopaneelien kohdalla voi todella sanoa, että yhdellä iskulla voi napata useamman kärpäsen. 

Aina välillä kuultu kysymys aurinkopaneeleista on, että kannattaako vielä odottaa hintojen laskua. Onkin totta, että paneelien hinnat ovat tulleet hurjasti alaspäin vaikkapa 10 vuoden takaisesta, mutta viime vuosina hintataso on ollut jo vakiintuneempi. Minkään ”jättialennuksen” toivossa hankintaa ei siis kannata lykätä.    

Sekin pitää muistaa, että vaikka teknologia yleistyy ja halpenee, asennuksen vaatima työmäärä pysyy osapuilleen samana. 

Entä mikä on tilanne sähköautojen ja hybridien kohdalla? - Monessa kymenlaaksolaisessakin taloyhtiössä mietitään parhaillaan, missä vaiheessa pihaan tarvitaan latauspiste tai useampi. Asiassa on sinänsä mutkaton päästä alkuun: taloyhtiö voi tehdä periaatepäätöksen latauspisteiden hankkimisesta. Päätöksen tueksi tarvitaan enemmistö osakkaista. 

Sähköautojen lataukseen kotioloissa ei myöskään tarvita mitään kolmivaiheista pikalaturia, vaan normaaliin ”yön yli” -lataukseen riittää mainiosti hitaampi yksivaiheinen järjestelmä. 

Kun auto on piuhassa esimerkiksi kahdeksan tuntia, voi seuraavana päivänä ajaa tuollaiset 100 kilometriä. Useimpien kansalaisten työ-, kauppa- ja harrastematkat mahtuvat tuohon raamiin – ja illalla auto laitetaan taas lataukseen. 

 

Heikki Rantula, kehityspäällikkö, KSOY

Kirjoita kommentti

Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.
Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.
Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.