Huijarit, petturit ja poliitikot!

15.02.2016

Nykyaikainen mediailmasto näyttää olevan rakennettu lähes yksinomaan ”kohuista”. Päivittäin tai vähintään viikoittain on joku kohuotsikko pinnalla ja lehdet sekä erilaiset keskustelupalstat täyttyvät toimittajien, ns. asiantuntijoiden ja kansan kommenteista. Viimeksi tämän on joutunut kokemaan Caruna Oy ja sen myötä lähes kaikki sähkönsiirtoyhtiöt ovat saaneet osansa.

Asian ymmärtämiseksi pitää mennä muutama vuosi taaksepäin. Taannoiset Tapani- ja Hannu- myrskyt katkoivat sähköt kymmeniltätuhansilta ihmisiltä, osalta jopa pariksi viikoksi. Pahaksi onneksi nuo myrskyt sattuivat koskettamaan myös tiheästi asuttua ruuhkasuomea. Kansa raivostui ja poliitikot ryhtyivät puuhaamaan lakimuutoksia, jotka turvaisivat sähkön saannin tulevaisuudessa paremmin. Keskustelu sähkön merkityksestä modernille yhteiskunnalle otti uusia kierroksia. Suuressa osassa harvemmin asuttua Suomea kummasteltiin keskustelua, koska tuollaisia katkoja siellä oli ollut säännöllisesti, viimeksi edellisinä kesinä (myrskyt Veera, Asta, Sylvi).

Sähköverkkoyhtiöissä laitettiin laskukoneet käyntiin, jotta saataisiin selville, mitä tämä kaikki kansalle luvattu hyvä tulisi maksamaan. Hyvin nopeasti oli selvää, että tarvittavien toimitusvarmuusinvestointien rasitus tulisi jakaantumaan hyvin epätasaisesti maan eri osien kesken. Näin ollen myös investointikustannus, joka yhtiöiden tulisi rahoittaa, vaihtelisi merkittävästi. Siirtohintojen korotustarve vaihteli keskimääräisestä 1,2 snt/kWh aina 4,5 snt/kWh (Eduskunnan Talousvailokunnan mietintö). Tämä kaikki oli siis myös poliittisten päätöksentekijöiden tiedossa lakimuutosta tehtäessä. Asia ei ilmeisesti herättänyt suurempia intohimoja poliitikkojen kesken, sillä olivathan he nostaneet vuoden 2011 alusta sähköveroa yli 1 snt/kWh eli vaivaiset 94%.

Sähkönsiirtoyhtiöt on nyt keskustelussa leimattu Carunan johdolla mm. huijareiksi, pettureiksi ja rosvoiksi. Lakimuutoksia aletaan tehtailla, kun loppujen lopuksi kävi juuri kuin edellistä lakimuutosta valmisteltaessa tiedettiinkin käyvän.

Carunan kohu syntyi prosenteista, ei euroista. Keskustelussa on unohtunut kokonaan sähkönsiirron kokonaiskustannus. Kokonaisuutena siirtomaksussa on noin puolet veroa, jonka sähköyhtiö tilittää lyhentämättömänä valtiolle.  Lopulla siirtomaksulla yhtiö kattaa kaikki kulunsa ja investoinnit, siirtää sähkön perille saakka tai vaikkapa toimittaa asiakkaan omilla aurinkopaneeleilla tuottaman ylijäämäsähkön markkinoille myytäväksi, järjestää vikapäivystyksen, hoitaa vikojen korjaamisen, mittaa kuluttajan sähkönkäytön tunneittain ja raportoi siitä kuluttajalle lähes reaaliajassa. Kaikki tämä esim. Kymenlaakson Sähköverkon alueella (omakotitalo, ei sähkölämmitystä 5000 kWh/vuosi) maksaa keskimäärin 60 snt/vrk (tämä siis yhtiölle jäävä osuus ilman veroja). Vastaavalla tavalla laskettuna keskituloiselta peritään Yle-veroa noin 40 snt/vrk, laajakaistaliittymä maksaa 50 snt/vrk, valtakunnallinen sanomalehti noin 1€/vrk kotiin kannettuna ja iltapäivälehtikin kioskilta haettaessa reilun euron.

Syntyiköhän tässä alalle uusi sanonta - Carunan palvelus…

Raimo Härmä
Toimitusjohtaja
Kymenlaakson Sähköverkko Oy

Raimo_Harma

Kommentit (2)

29.02.2016, 17:19 • Carunan asiakas

Hyviä ja ammattilaisen näkökohtia keskusteluun, kiitos niistä. Koska nimenomaan Caruna tässä nousi framille, niin jotain vielä lisäisin - olenhan sielä (Carunan asiakkaana) minäkin.

Caruna teki alokasmaisen virheen asian viestinnässä. On kerrassaan sopimatonta verhota viestinnässä tuotehinnan (tässä: verkkopalvelu) korotuksen määrä toiseen, samalla laskulla perittävään maksuun (tässä: sähkövero). Näiden yhteissumman korotus-% laimenee oleellisesti eikä viesti verkkoyhtiön hinnankorotuksen määrästä välity asiakkaalle oikeassa suhteessa (sehän tässä lienee ollut tarkoituskin). Siitähän tässä kuitenkin on kysymys: kuinka paljon verkkoyhtiö nostaa omaa siirtohintaansa, jolla ei ole mitään yhteyttä sähköveroon. Ne menevät eri osoitteisiin ja niiden määräytymisperuste on toisistaan täysin riippumaton.

Yhtä loogista olisi, jos ruokakauppias verhoisi tekemänsä maitopurkin hinnan tuplaamisen (+100 %) kertomalla asiakkailleen, että sen vaikutus ruokakorin hintaan on vain prosentti. Ja että mitäs tuolla nyt on väliä. Vaan kun on!

Kun sain Carunan kirjeen, jossa ainoastaan puhuttiin keskimäärin 27 % korotuksesta, mutta oma laskukone paljasti siirtohintani nousevan 42 %, niin meni kuppi nurin. Koin tulleeni huijatuksi. Asiaa vain pahensi Carunan tiedotustapa julkisen paineen tuomasta perusmaksun korotuksen jaksotuksesta. Sen myötä perusmaksuni nousee ensi vaiheessa eli vuoden ajaksi vain 8 % (eikä aiemmin mukaisesti heti 44 %) mutta NOUSEE kuitenkin. Senkin Caruna käänsi päälaelleen otsikoimalla (edelleen), että "Alennamme perusmaksuja 25 %."

Jos minkä tahansa muun hyödykkeen hinta nousee noin paljon, sen voi jättää käyttämättä tai vaihtaa toiseen. Vaan sähköä ei voi - siinä on vissi ero! Tämä tekee asian sähköverkkoyhtiön (monopoli) kohdalla erityisen herkäksi.

Asiakassuhteessa tarkeintä on luottamus, jonka alkeellinenkin tulkinta sanoo, että asiakasta ei huijata.
Kun luottamus näin perusteellisesti menee, sen palauttaminen on lähes mahdotonta.

Viittaan samalla alkuperäisen blogikirjoituksen otsikkoon: Huijarit, ...

03.03.2016, 12:15 • Toinen Carunan asiakas

Muut verkkoyhtiöt voivat tästä ottaa oppia että rehellinen totuus ikävästä asiasta on paljon lievempi kuin valheilla peitelty.

Edelleen ihmetyttää miten Caruna voi viestiä hinnan muutoksista suoraan valehtelemalla lainkaan häpeilemättä. Vaikea ymmärtää viestinnästä vastaavien ajatuksenjuoksua jos loppukäyttäjän kannalta ikävien asioiden oikea tieto peitellään valheilla ja luvuilla jotka ala-asteella oleva lapsikin osaa laskea ja todeta että "nuo huijaa".

Selkärankaa omaava taho olisi viestinyt tuon "Alennamme perusmaksuja 25 %." viestilllä "Korotamme perusmaksuja 13% helmikuuhun 2017 saakka alkuperäisen 51% korotuksen sijaan".

Valitettavasti Carunassa ei selkärankaa löydy kertoa suoraan. Noh, tällä mennään mutta turha odottaa allekirjoitusta kun seuraavaksi haluavat vetää linjoja omistamieni maiden läpi, onneksi pystyy antamaan takaisin.

Kirjoita kommentti

Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.
Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.
Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.