Asiakastutkimuksen mukaan lehtemme sisältö on asiantuntevaa ja hyödyllistä

03.09.2021

Asiakaslehden kansi 2 2021

Toteutimme Energiaa-asiakaslehdestämme asiakastutkimuksen kesän 2021 aikana. Kyselyyn vastasi 273 henkilöä. Kyselyä mainostettiin toukokuussa ilmestyneessä lehdessä, ja kyselylinkki lähetettiin lisäksi satunnaisotoksena sähköpostilla 3000 asiakkaallemme.

Vastaajista suurin osa ilmoitti lukeneensa tai silmäilleensä koko lehden ja kokonaisarvosanaksi lehti saa lukijoilta lähes 9 (asteikko 4–10). Toukokuun lehden mielenkiintoisimpina sisältöinä pidettiin artikkeleita ’Puut pois sähkölinjoilta’ ja ’Sähkö antaa siivet’, joka käsitteli sähköpyöräilyä. Lehden sisältöä pidetään asiantuntevana, hyödyllisenä, monipuolisena ja läheisenä. Myös lehden kansi on lukijoiden mielestä houkutteleva.

Tutkimuksessa kysyttiin myös, mistä aiheista asiakkaat mieluiten haluaisivat sisältöä lehteen. Kärkeen pääsivät aihealueina:

  • kodinkoneet ja sähkölaitteet,
  • kodin sähkönkäyttö/asuminen,
  • lämmitystapavalinnat,
  • energiansäästö sekä
  • ruoka- ja harrastejutut.

Lisäksi avoimissa vastuksissa toivottiin erityisesti sisältöjä uusiutuvista energiamuodoista, sähköautoilusta, valaistuksesta, kesämökkien sähköratkaisuista ja esimerkiksi liittymähinnoittelusta. Otamme näitä toiveita ja ideoita huomioon, kun suunnittelemme sisältöjä viestintäkanaviimme.

Vastaajat kokevat lehden melko tärkeäksi ja se on vaikuttanut melko myönteisesti suhtautumiseen omaan sähköyhtiöön. Lehteä halutaan edelleen lukea paperimuodossa tai sekä paperi-, että verkkolehtenä. Otamme myös tämän kehityksen huomioon, ja lehtemme ilmestyykin jatkossa printtilehden lisäksi myös verkkolehtenä.

Kiitämme kaikkia tutkimukseen osallistuneita. Palautetta, kehitysehdotuksia ja terveisiä lehdestä voi jatkossakin laittaa meille sähköpostilla osoitteeseen viestinta@ksoy.fi.