Harhaanjohtavaa sähkösopimusten myyntiä ja henkilötietojen kalastelua liikkeellä

11.06.2020

Info-merkki

Olemme saaneet jälleen yhteydenottoja harhaanjohtavasta sähkösopimusten myynnistä ja henkilötunnusten kalastelusta puhelimitse ja kotimyyntinä. Asiakkaidemme kotiovelle on tultu asiana sähkösopimuksen päivitys ja esiinnytty Kymenlaakson Sähkön nimissä.

Kehotamme asiakkaitamme ja yhteydenottoja saaneita kuluttajia tarkkaavaisuuteen ja varovaisuuteen. Henkilötunnusta ei koskaan tule luovuttaa, ellei tiedä varmasti, mihin sitä käytetään. Sähkötarjouksen kysymiseen ei tarvita henkilötunnusta eikä sitä tällöin kannata luovuttaa. Näissä tapauksissa on asiakkaalle tarjouksen sijaan tehty suoraan sähkösopimus.

Muistutamme ja painotamme, että Kymenlaakson Sähkön sopimuksia ei myy mikään muu yritys kuin Kymenlaakson Sähkö. Kymenlaakson Sähkö hoitaa myyntiään tällä hetkellä puhelimitse ja sähköisten palveluiden kautta ja aina omalla nimellämme. Emme tule asiakkaidemme kotiin hoitamaan sähkösopimusasioita. Pyydämme asiakkaitamme edelleen ilmoittamaan meille epäilyttävät sähkönmyyntiyritykset, jotta voimme ryhtyä asian vaatimiin toimiin viranomaisten kanssa. Asiakkaana, tarkasta aina myyjän henkilöllisyys. Myyjällä tulee olla mukanaan edustamansa yhtiön henkilökortti. 

Kaikissa tilanteissa voit ottaa yhteyttä omaan sähkönmyyjääsi varmistaaksesi oman sopimustilanteesi. Kymenlaakson Sähkön asiakaspalvelun yhteystiedot: p. 05 7780 500. 

Muistathan myös sähkön ostajan oikeutesi: 

  • Solmia sähkönmyyntisopimus toimitusvelvollisen sähkönmyyjän kanssa.
  • Vaihtaa sähkönmyyjää.
  • Saada tietoa sähkön hinnan muodostumisesta.
  • Saada sähkösopimuksen ehdot kirjallisesti joko sopimuksen tekohetkellä tai jälkeenpäin, mikäli sopimus tehdään suullisesti. Jos sopimusvahvistusta ei ole toimitettu, ei sopimus ole asiakasta sitova.
  • Perua etämyyntisopimus kuluttajansuojalain mukaisessa peruutusajassa eli 14 vuorokauden aikana sopimuksen tekemisestä.  Sopimuksen peruttamisen voi tehdä itse esimerkiksi sähköpostilla, tai oma sähköyhtiö voi hoitaa sen asiakkaan valtuutuksella.
  • Saada ilmoitus sopimusehtojen tai sähkön hinnan muutoksesta vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.