Sonja Mäkelä on pian valmis diplomi-insinööri

Julkaistu 11.8.2022

Viisivuotiset opinnot ovat loppusuoralla ja valmistuminen ei enää häämötä, vaan on jo selkeästi näköpiirissä. Sonja teki diplomityönsä Kymenlaakson Sähköverkolle.

24-vuotias Sonja on kotoisin Hyvinkäältä, mutta opintojen saattelemana asuu nykyään Lappeenrannassa. Sonja kertoo, että aloitti syksyllä 2017 sähkötekniikan opiskelun LUT:ssa, ja opinnot ovat nyt valmistumista vaille valmiit.
– Kandivaiheessa syvennyin sähköenergiajärjestelmiin ja sivuaineena oli teknillinen matematiikka, ja nyt diplomityövaiheessa painotuksena ovat olleet sähköverkot ja -markkinat ja siinä sivussa myös tehoelektroniikkaa, Sonja kertoo.

Päädyin opiskelemaan energia-alaa, koska fysiikka ja kemia, ja erityisesti sähköoppi, olivat mieluisia aiheita luonnontiedelukiossa. – Sähköasiat ovat minusta aina tuntuneet kivoilta, helpoilta ja ymmärrettäviltä, Sonja sanoo. Nyt opintojen ja kesätöiden kautta verkkotoiminta on vahvistunut itselle sopivimmalta suuntaukselta. Ala on edelleen kovin miesvaltainen, mikä on näkynyt myös Sonjan opiskeluyhteisössä. 60 aloittaneesta opiskelijasta vain kuusi oli naisia. – Meistä onkin sitten muodostunut erittäin läheinen porukka, kertoo Sonja. Sonja suosittelee alaa lämpimästi myös naisille.

Kymenlaakson Sähköverkolle Sonja päätyi diplomityöntekijäksi rekryhaun kautta.
– Koulun viestintäkanavilla näin ilmoituksen, että tänne haettiin diplomityöntekijää, ja päätin heti hakea. Diplomityön aiheena on tehohinnoittelun käyttöönotto, ja kun jo kandityö liittyi samaan aihepiiriin, oli paikka Sonjalle erittäin sopiva. Kymenlaakson Sähköverkon puolelta työtä ovat ohjanneet Juha Kaariaho ja Asmo Karvinen. Sonja kiittelee, että on saanut ohjaajilta ja koko työyhteisöltä hyvin opastusta ja vastauksia kysymyksiin diplomityön teon aikana. – Työn aihepiiri, ja siihen liittyvä tutkimus ja analyysi olivat minulle tosi mielekkäitä aiheita. Koen, että sain tästä sellaista tietoa ja kokemusta, mitä en ole aiempien töiden tai opintojen kautta saanut, Sonja kertoo.

Diplomityö on nyt lähes valmis ja Sonja valmistuu syyskuussa. Heinäkuun alusta lähtien hän on tehnyt työn viimeistelyn ohella jo töitä Kymenlaakson Sähköverkolle. – Olen päässyt tekemään jonkin verran verkostosuunnittelua. Jatkosuunnitelmia en olekaan edes uskaltanut miettiä. Mielessä on ollut vain ja ainoastaan diplomityön tekeminen ja valmistuminen, naurahtaa Sonja – hyvin vapautuneesti.

Kiitos Sonjalle hyvästä yhteistyöstä ja kaikkea hyvään tulevaan.