Sähkön käyttötiedot keskitetään yhteen järjestelmään: datahubiin

Julkaistu 13.1.2022

Suomessa on kaikkiaan 3,7 miljoonaa sähkönkäyttöpaikkaa. Sähkönkäyttöpaikka voi olla koti, urheilukenttä, jäätelökioski, teollisuuslaitos tai muu sähköä käyttävä paikka. Kun sähkönkäyttäjä haluaa vaihtaa sähkönmyyjää ja sähkösopimusta, käynnistyy monivaiheinen tiedonvaihtoketju. Kantaverkkoyhtiö Fingrid on toteuttanut sähkömarkkinoiden keskitetyn tiedonvaihtopalvelun, datahubin, selkeyttämään ja nopeuttamaan tätä tiedonvaihtoa. Datahubin kautta tietoja tulee käyttämään kaikki noin sata sähkönmyyjää ja yli 80 verkkopalvelusta vastaavaa jakeluverkkoyhtiötä.

Datahub parantaa sähkönkäyttäjien, sähkönmyyjien ja verkkopalveluyhtiöiden toiminnan sujuvuutta. Erilaiset sähkönkäyttöön liittyvät tiedot ja tapahtumat ovat jatkossa yhdessä järjestelmässä, ja kaikille osapuolille yhdenvertaisesti ja samanaikaisesti saatavilla.

Datahub ei aiheuta toimenpiteitä sähköasiakkaille

Datahub-järjestelmä otetaan käyttöön 21.2.2022. Uuden järjestelmän käyttöönoton jälkeen kaikki tarvittava tieto sähkönmyyjän ja jakeluverkkoyhtiön välillä siirtyy datahubin kautta. Asiakkaalle järjestelmän käyttöönotto ei aiheuta toimenpiteitä.

Asiakkaanamme löydät edelleen kaikki omat sähkösopimustietosi Online-palvelustamme.

Yksityisyydensuoja ja tietoturva ovat erityisen tärkeässä roolissa järjestelmää kehittäessä. Henkilötiedot ja sähkönkäyttöpaikan tiedot välitetään luotettavasti ja turvallisesti eri osapuolten välillä. Tietojen välityksessä kiinnitetään erityistä huomiota siihen, että tiedon saa vain henkilö tai yritys, jolla on oikeus välitettävään tietoon. Kaikki järjestelmään kirjatut tiedot ovat jäljitettävissä.

Käyttöpaikkatunnus muuttuu

Jokaisella suomalaisella sähkönkäyttöpaikalla tai tuotantoyksiköllä on yksilöllinen tunnus eli käyttöpaikkatunnus. Datahubiin siirtymisen myötä laskuilla näkyvä käyttöpaikkatunnus muuttuu uuteen valtakunnalliseen muotoon, joka on 18-numeroinen. Muutos tulee voimaan automaattisesti ja uusi tunnus löytyy sähkölaskulta maaliskuussa. Käyttöpaikkanumeroa tarvitset esimerkiksi kilpailuttaessasi sähkösopimuksesi.

Lisätietoja datahub-järjestelmästä löytyy Fingridin verkkosivuilta (linkki aukeaa uuteen ikkunaan)