Reunapuiden oksinta helikopterilla käynnistyy Kymenlaakson Sähköverkon alueella

Julkaistu 3.5.2022

Sähkön toimitusvarmuuden parantamiseksi 20 kV johtoalueelle ulottuvien reunapuiden oksia karsitaan helikopterin avulla. Oksinta käynnistyy 9.5.2022 ja kestää alustavan arvion mukaan noin kaksi kuukautta.

Alueet, joihin reunapuiden oksinta helikopterilla kohdistuu ovat Loviisa (pois lukien keskusta-alue), Pyhtää ja Kotka (pois lukien keskusta-alue). Raivaus etenee Loviisasta Kotkan suuntaan. Raivattavaa ilmajohtoa on vuonna 2022 yhteensä noin 130 kilometriä.

Alueiden hevostilojen pitäjiä pyydämme mahdollisuuksien mukaan ottamaan yhteyttä etukäteen. Yhteystiedot löytyvät tämän uutisen alaosasta.

Helikopteriraivauksen alueet näkyvät verkkosivuiltamme löytyvästä investointikartasta: https://www.ksoy.fi/sahkoverkko/toimitusvarmuus/investointikartta  (Huom. Investointikartassa vaihda vasemman reunan valikosta näkymäksi helikopteriraivaus, niin näet oikean alueen. Ohje lisätty uutiseen 5.5.)

Tiedotamme raivaustyön etenemisestä tekstiviesteillä, uutiskirjeillä, verkkosivuillamme ja sosiaalisen median kanavissa.

Huolehdithan, että yhteystietosi ovat meillä kunnossa, niin viestimme tavoittavat sinut. Omat yhteystiedot voit tarkastaa Online-palvelusta tai soittamalla asiakaspalveluumme, puh. 05 7780 500.

Jos helikopteriraivaus kiinnostaa, muista pitää varoetäisyys

Erityisesti taajamissa helikopteriraivaus herättää huomiota. Taajamissa raivaukseen osallistuu toteuttavan urakoitsijan puolesta aina kaksi ”alamiestä”, joiden tehtävänä on sekä avustaa helikopterilentäjää että huolehtia siitä, että varoetäisyydet sahaukseen säilyvät riittävänä, ja ettei vaaratilanteita pääse syntymään. Sahauskopteriin on pidettävä vähintään 90 metrin turvaetäisyys. Alamies myös sopii helikopterin raivaustoimenpiteistä asukkaiden kanssa silloin, kun ollaan erityisen lähellä piha-alueita tai esimerkiksi hevostiloja.

Raivaustyö saattaa aiheuttaa lyhytkestoisia sähkökatkoja, jos oksia pääsee putoamaan johtojen päälle. Putoavat oksat poistetaan raivaajien toimesta kulkureiteiltä, ojista ja piha-alueilta. Toivomme alueiden asukkailta ja metsänomistajilta myönteistä suhtautumista, ja pahoittelemme raivaustyöstä mahdollisesti aiheutuvaa häiriötä ja meluhaittaa.

Miksi reunapuiden raivaustyötä tehdään?

Raivaustyö tehdään ilmajohtomääräysten mukaisesti puiden ja johtojen riittävän etäisyyden varmistamiseksi. Tavoitteena on sähkökatkojen ehkäiseminen. Metsäisillä alueilla vikoja tulee helposti, kun puut esimerkiksi tuulen vaikutuksesta tai lumen painosta taipuvat sähkölinjoille. Raivaustyö tehdään helikopterisahauksena, sillä maasta käsin työ olisi usein mahdotonta toteuttaa. Raivaamalla liian lähelle linjoja kurottavat oksat, voidaan sähkökatkoja ehkäistä jo ennakolta.

Urakasta vastaa yhteistyökumppanimme Heliwest Oy.

Yhteystiedot:

Heliwest Oy, puh.  040 187 8084 tai sähköposti: info@heliwest.fi