Kymenlaakson Sähköverkko parantaa sähkön toimitusvarmuutta Orimattilan alueella yli kahden miljoonan euron investoinnilla

Julkaistu 22.4.2022

Kymenlaakson Sähköverkko on jo käynnistänyt verkonrakennustyöt Heinämaan alueella, ja vastaava projekti käynnistyy kesän alussa myös Kuivannon alueella. Sähköverkkoa parannetaan osana pitkäaikaista kehityssuunnitelmaa ja sähkön toimitusvarmuuden parantamiseksi. Kohteiden investointikustannus on yhteensä yli kaksi miljoonaa euroa.

Heinämaan alueella maanrakennustyöt ovat käynnissä, vaikka runsasluminen talvi siirsikin hieman aloitusta, kertoo Esa Niemelä. Teiden alitusporauksia on tehty ja kaapeliojien kaivuu on käynnistynyt. Kokonaisuudessaan maakaapelointia toteutetaan noin 19 kilometriä. Uusia puistomuuntamoita nousee 15 kappaletta.

Kuivannon alueella päästään aloittamaan kaivuutyöt näillä näkymin kesäkuussa. Sähkötekniset suunnitelmat ovat valmiina ja maastonsuunnittelu käynnissä. Parhaillaan tehdään maankäyttösopimuksia paikallisten maanomistajien kanssa. Kuivannon alueella maakaapeloidaan sähköverkkoa noin 17 kilometriä ja rakennetaan uusia puistomuuntamoita 14 kappaletta.

Verkonrakennustöiden arvioidaan valmistuvan lokakuun loppuun mennessä. Vanhojen linjojen purkaminen sekä viimeistelytyöt toteutetaan loppuvuoden 2022 ja kevään 2023 aikana. Molempia kohteita rakentaa yhteistyökumppanimme Netel Oy. Pahoittelemme kohteiden rakentamisesta mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Lisätietoja:
Kymenlaakson Sähköverkko Oy, Esa Niemelä, yksikön päällikkö, käyttö ja kumppanuudet, puh. 040 922 3977

Netel Oy, Lauri-Petteri Korppila, projektipäällikkö, puh. 050 407 3823