Kymenlaakson Sähköverkko parantaa sähkön toimitusvarmuutta Monninkylässä

Julkaistu 4.4.2024

Kymenlaakson Sähköverkko Oy toteuttaa parhaillaan sähköverkon investointihanketta Askolan Monninkylässä. Investoinnin myötä alueen asiakkaiden sähkönjakelun toimitusvarmuus paranee, eli esimerkiksi myrskyjen ja lumikuormien aiheuttamat sähkökatkot vähenevät. Hanketta toteuttaa yhteistyökumppanimme Wire Oy.

Wiren projektipäällikkö Lauri-Petteri Korppila kertoo, että maanrakennustyöt eli sähköverkon kaivuutyöt ovat käynnistyneet maaliskuussa. Kaivuutyöt keskittyvät keväällä peltoalueille, mutta siirtyvät sen jälkeen taajama-alueelle. Tällöin kaivuutyöt näkyvät myös alueen asukkaille. Pahoittelemme kaivuutöistä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

Hankkeen sähkötyöt kestävät arviolta lokakuun loppuun saakka. Viimeistely- ja purkutöitä tehdään talvella 2024–2025.

Investoinnin kokonaisarvo on noin 0,5 miljoonaa euroa. Investoinnin yhteydessä toteutetaan uutta maakaapelia noin 6 kilometriä ja reitin varrelle tulee 5 uutta muuntamoa.

Kymenlaakson Sähköverkolla projektista vastaa rakennuttaja Juhamatti Saarelainen ja Wiren projektipäällikkönä toimii Lauri-Petteri Korppila.

Kymenlaakson Sähköverkko investoi vuonna 2024 noin 20 miljoonaa euroa sähköverkon kehittämiseen ja ylläpitoon. Hankkeiden toteutusta ohjaa vuoteen 2036 asti ulottuva kehittämissuunnitelma. Verkon toimitusvarmuutta parannetaan maakaapeloinnilla, verkostoautomaatiolla sekä ilmajohtojen siirtämisellä metsistä teiden varsille. Hankkeiden painopiste on siirtymässä enemmän taajamista haja-asutusalueille. Vuosittain toteutamme myös alueellisesti merkittäviä sähköasema- ja voimajohtohankkeita yhteistyössä kumppaniverkostomme kanssa. Hankkeilla työllistämme mm. maanrakennuksen, sähköasennuksen ja suunnittelun ammattilaisia.

Lisätietoja:

Kymenlaakson Sähköverkko, rakennuttaja Juhamatti Saarelainen, puh. 040 922 9834