Kymenlaakson Sähkö Oy:n osavuosikatsaus 1.1.–30.4.2023

Julkaistu 8.6.2023

Energiamarkkinoiden epävarmuus jatkui edelleen vuoden 2023 ensimmäisellä neljänneksellä. Edellisvuotta hieman lämpimämpi talvi sekä valtakunnallinen energiansäästökampanja laskivat alkuvuonna sähkönkulutusta, ja yhtiön jakelualueella käytettiin sähköä noin 12 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Katsauskaudella konsernin liikevaihto oli 63,1 (56,8) miljoonaa euroa ja liikevoitto 17,4 (7,1) miljoonaa euroa. Tuloskehityksen taustalla on sähköntuotannon kannattavuuden merkittävä parantuminen.

Konsernin tunnusluvut

Konsernin tunnusluvut 1.1.–30.4.2023 1.1.–30.4.2022 1.1.–31.12.2022
liikevaihto M€ 63,1 56,8 196,0
liikevoitto M€ 17,4 7,1 −0,8
liikevoitto% 27,6 12,5 −0,4
omavaraisuusaste% 27,8 27,1 25,1
quick ratio 1,9 2,4 1,1

Sähköpulalta vältyttiin

Kymenlaakson Sähköverkko Oy:n liikevaihto osatilikaudella oli 18,4 (19,5) miljoonaa euroa ja tulos rahoituserien jälkeen 6,5 (6,5) miljoonaa euroa.

Yhtiön jakelualueella käytettiin katsauskaudella sähköä 463 (527) miljoonaa kilowattituntia.

Alkuvuoden aikana sähköverkossa tapahtui vain yksittäisiä sähkönjakelun keskeytykseen johtaneita vikoja. Tuulen tai lumen aiheuttamia laajamittaisilta häiriöiltä vältyttiin. Tähän ovat osaltaan vaikuttaneet oikein kohdistetut helikoptereilla tehdyt puuston raivaukset sekä investoinnit verkon toimintavarmuuteen. Sähköpulatilanteisiin valmistauduttiin talven aikana, mutta sähköpulalta vältyttiin.

Verkkopalvelun hinnankorotus tiedotettiin huhtikuussa, ja hinnat nousivat kesäkuun alusta keskimäärin 5,8 prosenttia. Edellinen hinnankorotus on tehty vuoden 2018 alussa.

Sähköntuotannon kannattavuus parani

Energialiiketoiminnan liikevaihto osatilikaudella oli 47,1 (39,0) miljoonaa euroa ja tulos rahoituserien jälkeen 13,9 (0,4) miljoonaa euroa. Tuloskehityksen taustalla on sähköntuotannon kannattavuuden merkittävä parantuminen. Sähkön myynnin tulos parani, mutta oli edelleen hieman tappiollinen (-214 000 €).

KSOY:lle tärkeän Olkiluoto 3 -ydinvoimalaitoksen koekäyttö saatiin päätökseen ja säännöllinen sähköntuotanto alkoi huhtikuussa. Olkiluoto 3 -laitos yhdessä jo tehtyjen tuulivoimainvestointien kanssa lähes kaksinkertaistaa KSOY:n oman sähköntuotannon vuoteen 2025 mennessä. Samalla yhtiö siirtyy 100 prosenttisesti hiilineutraaliin tuotantoon.

Linkki osavuosikatsaukseen

toimitusjohtaja Aku Pyymäki, puh. 05 7780 251