Siirry sisältöön
Hae sivustolta

Maksunsaajan nimen tarkastus verkkopankissa

Julkaistu 21.10.2025

Pankkien uusi käytäntö tilinumeron ja maksun saajan nimen tarkistuksesta on aiheuttanut jonkin verran hämmennystä asiakkaissamme.

Pankit ottivat lokakuussa käyttöön käytännön, jonka mukaisesti he tarkastavat, että maksajan verkkopankissa ilmoittama maksun saajan nimitieto täsmää niihin tietoihin, joita pankilla on samasta tilinumerosta. Saajan nimen siis pitää täsmätä. Pankkien välillä on eroja tilin omistajan nimen tarkistuksessa, ja joku pankki saattaa hyväksyä esimerkiksi pienen kirjoitusvirheen, kun taas toinen pankki ei hyväksy kirjoitusvirheitä lainkaan.

Olemme olleet yhteydessä osaan pankeista ja yhteistyössä tarkastaneet, että Kymenlaakson Sähkön nimi on pankkien tilitiedoissa kirjoitettu oikeassa muodossa (suomeksi ja ruotsiksi). Asiakkaana tarkastathan myös, että maksun tekijänä kirjoitat yhtiön nimen verkkopankissa oikein. Oikea kirjoitusmuoto on:

Kymenlaakson Sähkö Oy

Kymmenedalens El Ab

Kyseessä on uusi pankkikäytäntö, jonka tavoitteena on parantaa maksamisen turvallisuutta ja ehkäistä huijauksia ja suoritusten tekemistä väärille tileille.

© Kymenlaakson Sähkö Oy | Kymenlaakson Sähköverkko Oy | Yhdystie 7, PL 9, 47201 Elimäki