Gå till innehållet
Hae sivustolta

Så här sköter du batteriet på vintern

5.1.2022

Batteridrivna apparater fungerar även vid köldgrader så länge du kommer ihåg några saker. Olika batterityper har olika egenskaper och därför är det en god idé att börja med att ta reda på vilken typ av batteri din apparat har.

Från apparater som förvaras i ett lager över vintern ska batteriet tas loss, förvaras i varmt och laddas även under lagringstiden enligt tillverkarens anvisningar. Detta gäller även eldrivna cyklar.

Eldrivna cyklar har ökat kraftigt i popularitet och man kan fortsätta att köra på vintern när man sköter cykeln väl. En eldriven cykel trivs bra skyddad av ett garage eller en bilplats med tak. Om du ställer cykeln i en cykelställning utomhus där den är utsatt för väder och vind, lönar det sig att skaffa ett överdrag som skyddar eldelarna. Pannrummet i ett småhus kan låta som en utmärkt vinterförvaringsplats, men det är det dock inte för batteriet. Både sträng köld och stark hetta tär på batteriets livscykel.

I praktiken ska batteriet alltid tas loss från cykeln och hämtas inomhus.

Ett batteri som är stelt av kyla ska först få bli varmt i lugn och ro innan det kopplas till laddning. I annat fall kan det ta skada, påpekar Säkerhets- och kemikalieverket Tukes. Tukes varnar även för att fuska: du får inte värma ett köldkallt batteri till exempel på ett värmeelement för att snabbare ansluta den till laddaren.

Cykeltillverkarna har olika åsikter om att köra på vintern när det är riktigt kallt. En del nöjer sig med att konstatera att kyla tär på batteriets effekt och därför går det inte att köra lika långa sträckor med elassistans på vintern som på sommaren. Andra tillverkare konstaterar att batteriet inte tar skada även om du kör i minusgrader, men rekommenderar ändå att cykeln inte ska användas vid temperaturer under –10 grader. Kolla i bruksanvisningen vad som rekommenderas för din cykel.

Visserligen går det att köra cykeln även om batteriet skulle frysa till i kölden. Dagens elmotorer ökar inte egentligen alls trampmotståndet – det är endast elassistansen som saknas. Cykeln kan till och med användas utan batteriet, men det rekommenderas dock inte eftersom kontaktytorna för batteriet blir då utsatta för smuts.

Hur ska batteriet laddas på bästa möjliga sätt med tanke på dess livscykel?

Om du använder batteriet regelbundet, ska du ladda det fullt efter varje användning. De flesta laddare har ett signalljus, som berättar när batteriet är fulladdat. I många laddare bryts strömmen av automatiskt när batteriet är laddat.

Kom ihåg att ladda batteriet även då när elcykeln står uppställd för vintern. Det är nämligen så att batteriets laddning minskar så småningom även om det inte används. Det rätta sättet är att ladda batteriet med några månaders mellanrum så att dess laddningsnivå stiger till 60–80 procent. Batteriet ska förvaras i rumstemperatur, på ett torrt och brandsäkert ställe.

Du får ladda elcykelns batteri hemma från ett vanligt vägguttag. Det är dock i allmänhet förbjudet att ladda batterierna i cykelförråden i rad- och höghus.Om man vill tillåta laddning, ska utrymmet utrustas med brandvarnare och utrustning för förstahandssläckning. Dessutom gäller det att komma överens om hur de som använder laddningsmöjligheten ska betala för elektriciteten som de laddar. Det gäller alltså att skapa spelregler, på samma sätt som med elbilar.

© Kymmenedalens El Ab | Kymmenedalens Elnät Ab | Yhdystie 7, PB 9, 47201 Elimä