Asiaa tolpasta

06.09.2017

Rantula_Heikki

Sähköautot ovat viimeisen vuoden aikana lisääntyneet hitaasti, mutta varmasti. Kansalliset ja kansainväliset puheenvuorot sähköisen liikenteen edistämiseksi ovat entistä painokkaampia. Kuluvana vuonna myös moni autonvalmistaja on ilmoittanut sähköautojen olevan jatkossa osa mallistoa. Yhteiskunnalta odotetaan tukipäätöksiä, jotka mahdollistaisivat muutoksen. Vaikka tällä hetkellä muutos tuntuu vielä hitaalta, voi jo lähitulevaisuudessa tapahtua nopeasti ja paljon.

Kuluttajan näkökulmasta suurimmat sähköautoiluun liittyvät kysymykset liittyvät usein tolppaan eli sähköauton lataukseen. Missä auton voi ladata, kuinka kauan lataus kestää, minne asti latauksella pääsee ja paljonko lataus maksaa?

80-90 % sähköautoista ladataan joko kotona tai työpaikoilla. Sähköautoja voi käytännössä ladata kaikkialla, missä sähköä on saatavilla. Yleensä auto kannattaa ladata kuitenkin tähän käyttöön tarkoitetusta Type 2-pistorasiasta, joka voi olla valo- tai voimavirtaa tarjoava pistorasia. Väliaikaisesti autoa on mahdollista ladata myös lämmitystolpasta tai muusta pistorasiasta omalla johdollaan. 18.11.2017 alkaen kaikkien julkisten latausasemien tulee olla yhteensopivia Type 2-pistokkeen kanssa. Sähköauton ostaja voi siis luottaa siihen, että oman auton latausmahdollisuudet paranevat koko ajan.  

Kotiolosuhteissa auton akku ladataan pienehköllä teholla ja akun täyteen lataaminen vie tunteja. Esimerkiksi tyypillisesti kotilatausasemilla auton akkuun ladataan tunnissa noin 8-14 km ajomatkaa.  

Julkisissa latauspisteissä sekä pikalatausasemissa auto voidaan sitten ladata nopeammin.  Olemassa olevat julkiset latausasemat ovat käytännössä keskinopeita asemia, joissa autoa ladataan 11-22 kW teholla, mikä tarkoittaa, että auton akkuihin saa ladattua tunnissa 50-120 km ajomatkaa. Pikalatausasemissa latausteho voi olla 50-100 kW tai tätä suurempi ja tehosta riippuen näillä latauspisteillä voidaan ladata noin 100-300 km ajomatka tunnin aikana. Näin suuret tehot eivät ole kotiolosuhteissa käytännössä mahdollisia ilman omaa erillistä liittymää.

Omalla kohdalla nykyinen autoni on pysäköitynä joko kadun varressa, kotipihassa, työpaikalla tai harrastuspaikan pihassa suurimman osan päivästä. Sähköautoon siirtyessä olisi auton lataaminenkin näissä paikoissa luontevinta. Suurin osa ajomatkoistani on alle 100 km mittaisia, joten sähköauton ajomatka ei asettaisi normaalikäytössä rajoituksia. Pikalatausmahdollisuutta ja julkisia latauspisteitä tarvitsisi sitten kesälomareissujen ja muiden pidempien matkojen takia. Siksi uskon, että peruslataus, jossa auto ladataan sähköautoiluun tarkoitetusta pistorasiasta (Type 2) tulee olemaan tulevaisuudessa se yleisin lataustapa. Hieman kauempana tulevaisuudessa ovat langattomat lataukset ja itseohjautuvat autot, jotka latautuvat itsenäisesti aina kun sähköä vain on saatavilla tai hakeutuvat omatoimisesti työpäivän aikana latausasemalle, jos akun varaustilanne on liian matala.

Kotilatausasemia, julkisia latauspisteitä ja pikalatausasemia tullaan kaikkia tarvitsemaan. Latauksesta voi tulla mm. kauppakeskuksien sisäänheittotuote. Koska lataus vie joka tapauksessa aikaa ja nykytekniikalla pikalatauksen kesto on noin 30-60 minuuttia, on luontevaa, että julkiset latauspisteet sijaitsevat sellaisilla paikoilla, joissa on palveluita tarjolla.

Niin, se sähköauton latauksen hinta. Sähköauto kuluttaa karkeasti 20 kWh/100 km. Latauskustannus tälle energiamäärälle on noin 2-3 €.  Eli hinta on vain ¼ vastaavan bensiinikäyttöisen auton polttoainekustannuksista.  

Heikki Rantula
Kehityspäällikkö
Kymenlaakson Sähkö Oy

Kirjoita kommentti

Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.
Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.
Ole hyvä, täytä puuttuva tieto.

Roskakommenttien estämiseksi, syötä kirjaimet oheiseen kenttään.