Harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä taas liikkeellä!

09.02.2017

puhelin

Olemme jälleen saaneet asiakkailtamme yhteydenottoja sähkösopimuksia myyvien puhelinmyyjien harhaanjohtavista tiedoista ja väittämistä, joiden avulla pyritään tekemään asiakkaille uusia, sitovia sopimuksia.

Joissakin puhelinmyyntitilanteissa asiakkaan tarkoituksena on ehkä ollut pyytää sähkötarjous, mutta tuloksena onkin ollut sähkösopimus. Asiakkaillemme on myös saatettu kertoa, että olemme luopuneet sähkönmyynnistä ja asiakkaat siirtyvät automaattisesti uuteen yhtiöön. Nämä tiedot eivät pidä paikkansa.

Kehotamme asiakkaitamme ja kaikkia kuluttajia varovaisuuteen ja tarkkaavaisuuteen. Puhelinmyyjän väittämiä kannattaa punnita tarkkaan eikä esimerkiksi henkilötunnusta kannata luovuttaa soittajalle, ellei tiedä varmasti, mihin sitä ollaan käyttämässä.

Jos olet saanut arveluttavan yhteydenoton puhelinmyyjältä, ota yhtyettä omaan sähköyhtiöösi ja varmista sopimustesi tilanne. Kymenlaakson Sähkön puhelinmyyntiä tehdään yhtiön omista puhelinnumeroista ja puhelinpalveluaikoina. Voit olla meihin yhteydessä p. 05 7780 500 arkisin ma-to klo 8–17.

Muistathan myös sähkön ostajan oikeutesi:

  • Solmia sähkönmyyntisopimus toimitusvelvollisen sähkönmyyjän kanssa
  • Vaihtaa sähkönmyyjää
  • Saada tietoa sähkön hinnan muodostumisesta
  • Saada sähkösopimuksen ehdot kirjallisesti joko sopimuksen tehohetkellä tai jälkeenpäin, mikäli sopimus tehdään suullisesti. Jos sopimusvahvistusta ei ole toimitettu, ei sopimus ole asiakasta sitova.
  • Perua etämyyntisopimus kuluttajansuojalain mukaisessa peruutusajassa eli 14 vuorokauden aikana sopimuksen tekemisestä.  Sopimuksen peruttamisen voi tehdä itse esimerkiksi sähköpostilla, tai oma sähköyhtiö voi hoitaa sen asiakkaan valtuutuksella.
  • Saada ilmoitus sopimusehtojen tai sähkön hinnan muutoksesta vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.