Harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä taas liikkeellä

21.06.2016

Liikkeellä on jälleen sähkösopimusten harhaanjohtavaa puhelinmyyntiä.

puhelin

Valitettavan usein saamme asiakkailtamme yhteydenottoja puhelinmyyjien harhaanjohtavista tiedoista ja väittämistä, joilla pyritään tekemään asiakkaille uusia, sitovia sähkösopimuksia. Joissakin puhelinmyyntitilanteissa tarkoituksena on ehkä ollut pyytää sähkötarjous, mutta tuloksena onkin ollut sähkösopimus. Toisinaan asiakkaamme saattavat myös kuulla toisen energiayhtiön edustajalta, että paikallinen yhtiö on luopunut sähkönmyynnistä ja asiakkaat siirtyvät automaattisesti uuteen yhtiöön. Nämä tiedot eivät pidä paikkansa.

Kehotamme asiakkaitamme ja kaikkia kuluttajia varovaisuuteen ja tarkkaavaisuuteen. Puhelinmyyjän väittämiä kannattaa punnita tarkkaan eikä esimerkiksi henkilötunnusta kannata luovuttaa soittajalle, ellei tiedä varmasti, mihin sitä ollaan käyttämässä.

Jos olet saanut arveluttavan yhteydenoton puhelinmyyjältä, ota yhtyettä omaan sähköyhtiöösi ja varmista sopimustesi tilanne. Kymenlaakson Sähkön puhelinmyyntiä tehdään yhtiön omista puhelinnumeroista ja puhelinpalveluaikoina. Voit olla meihin yhteydessä p. 05 7780 500 arkisin ma-to klo 8–17 ja kesäperjantaisin klo 8–16.

Muistathan myös sähkön ostajan oikeutesi:

  • Solmia sähkönmyyntisopimus toimitusvelvollisen sähkönmyyjän kanssa
  • Vaihtaa sähkönmyyjää
  • Saada tietoa sähkön hinnan muodostumisesta
  • Saada sähkösopimuksen ehdot kirjallisesti joko sopimuksen tehohetkellä tai jälkeenpäin, mikäli sopimus tehdään suullisesti. Jos sopimusvahvistusta ei ole toimitettu, ei sopimus ole asiakasta sitova.
  • Perua etämyyntisopimus kuluttajansuojalain mukaisessa peruutusajassa eli 14 vuorokauden aikana sopimuksen tekemisestä.  Sopimuksen peruttamisen voi tehdä itse esimerkiksi sähköpostilla, tai oma sähköyhtiö voi hoitaa sen asiakkaan valtuutuksella.
  • Saada ilmoitus sopimusehtojen tai sähkön hinnan muutoksesta vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.