Muista tilata sähköliittymän irtisanominen ennen kiinteistön purkutöiden aloittamista

Julkaistu 7.4.2021

Talojen purkaminen sähköt päällä on hengenvaarallista.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) muistuttaa tärkeästä asiasta rakennusten purkamiseen ja sähköliittymiin liittyen. Tukesin tietoon on tullut viime aikoina tapauksia, joissa vanhoja taloja on purettu sähköjen ollessa vielä päällä. Tyypillisesti näitä tilanteita syntyy, kun:

• Asiakas ei ole irtisanonut sähköliittymää ollenkaan ennen rakennuksen purkamisen aloittamista.
  • Asiakas on irtisanonut sähköliittymän, mutta rakennus puretaan siitä huolimatta, ennen kuin sähköliittymän purku on tehty.
  • Asiakas on irtisanonut liittymän ja mittari on verkkoyhtiön toimesta haettu pois, mutta purku on tehty puutteellisesti ja keskusta syöttävää kaapelia ei ole irrotettu syöttävästä päästä pylväältä/jakokaapilta, jolloin se on edelleen jännitteinen.

Tukesista muistutetaan, että vanhan rakennuksen purkaminen ilman sähköliittymän purkua voi aiheuttaa sähköiskun vaaran. Sähköturvallisuuslain mukaan sähkölaitteiston, myös purettavan, turvallisuudesta vastaa sähkölaitteiston haltija. Purettavan kiinteistön omistajan tehtävänä on huolehtia siitä, että purkutyö on toteutettavissa turvallisesti.

Ennen kuin taloa ryhdytään purkamaan, tulee huolehtia seuraavista asioista:

• Selvitä hyvissä ajoin etukäteen, milloin sähköliittymän saa sähköttömäksi, ja sovi aikataulut sen mukaan.
  • Odota, että verkkoyhtiö tai sen urakoitsija tulee tekemään liittymän jännitteettömäksi. Ryhdy purkutyöhön vasta, kun olet saanut varmistuksen, että se on sähköjen osalta turvallista.
  • Jos et ole varma, onko rakennus sähköjen osalta turvallista purkaa, ota aina yhteys paikalliseen sähköverkkoyhtiöön asian varmistamiseksi.

Lähde: Tukes/mediatiedote 1.3.2021