Droonit mukaan sähköverkon vianetsintään ja kunnossapitoon Kymenlaakson Sähköverkon alueella

Julkaistu 14.8.2020

Kymenlaakso Sähköverkko Oy on käynnistänyt yhteistyön Saimaa Solutions Oy:n ja Elvera Oy:n kanssa droonien hyödyntämisestä sähköverkon kunnossapidossa ja vikakohteiden etsinnässä. Yhteistyö on käynnistetty viiden kuukauden pilottijaksolla, jonka aikana testataan droonien käytettävyyttä erilaisissa maastoissa ja sääolosuhteissa.

Elveran asentajien ja KSOY:n asiantuntijoiden koulutus droonien käyttöön on jo käynnistynyt. Verkko-omaisuusvastaava Marcus Gammalsin mukaan ensimmäinen koulutuspäivä oli varsin onnistunut ja lennokin osalta kaikki toimi paremmin kuin hyvin. Drooni-kuvausta testattiin mm. saarikohteisiin Loviisan edustalla.

Sähköverkon vianetsinnässä droonin etuna on nopeus ja helppokäyttöisyys. Lennokki saadaan ilmaan parissa minuutissa, minkä jälkeen voidaan ilmasta käsin tarkastella tietyn johto-osuuden tilannetta; etsiä esimerkiksi johdon päälle kaatuneita puita. Linjan tarkastaminen maasta käsin on hitaampaa etenkin vaikeakulkuisessa maastossa ja talviaikaan. Valaistuksen ansiosta droonia voidaan hyödyntää myös pimeällä. Myös talviolosuhteissa droonien toimivuus on todettu hyväksi.

Hallintajärjestelmän avulla maastosta havaituista vikapaikoista saadaan toimitettua nopeastikin kuvia sähköverkon käytönhallintaan ja vikojen korjaukseen.
– Käyttöhenkilökunta saa näin tärkeää ja ajantasaista tilannekuvaa maastosta, ja pystyy resursoimaan ja koordinoimaan korjaustoimenpiteitä entistä paremmin, kertoo Marcus Gammals. Droonilla tehdyn ennakkotarkastuksen perusteella vikatöissä oleva asentaja osaa varautua oikeilla työkaluilla ja varaosilla kohteeseen siirryttäessä, jolloin vikojen korjaaminen nopeutuu. Droonia on jatkossa mahdollisuus hyödyntää lisäksi apuvälineenä verkon kunnossapitotöissä, esimerkiksi pylväiden ja eristimien kuntotarkastuksissa, joiden vikoja on usein vaikea paikantaa maasta käsin.

Lisätietoja
verkko-omaisuusvastaava Marcus Gammals, puh. 05 7780 260, marcus.gammals@ksoy.fi