• kalastajat-kalliolla

Ostajan opas

Tiedätkö, mitä tarkoittaa sähkönsiirto ja miten se eroaa liittymästä? Entä mistä sähkön hinta muodostuu ja minkä osuuden siitä voit kilpailuttaa? Ostajan oppaastamme saat vastaukset keskeisiin kysymyksiin.

Termit tutuiksi

Sähköliittymä. Sähköliittymä tarkoittaa kiinteistön liittymistä sähköverkkoon. Kiinteistöllä voi olla vain yksi sähköliittymä, liittymissopimuksen tekee kiinteistön omistaja. Liittymä voi kiinteistökaupan yhteydessä siirtyä uudelle omistajalle, mutta sitä ei voi siirtää toiseen paikkaan.

Käyttöpaikka. Sähköliittymällä voi olla yksi tai useampi käyttöpaikka, kuten esimerkiksi rivi- ja kerrostaloissa. Sähkönkäyttäjä, kiinteistön omistaja tai vuokralainen, tekee käyttöpaikalle sähkönmyynti- ja verkkosopimuksen. Jokaisella käyttöpaikalla on oma sähkömittari, jonka mittaustietojen perusteella laskutamme asiakkaan käyttämän sähkön.

Sähkönsiirto. Sähkönsiirtoon sisältyvät kaikki palvelut, jotka liittyvät sähkön siirtämiseen sähköä tuottavilta voimalaitoksilta käyttöpaikalle saakka. Näitä palveluita ovat esimerkiksi häiriötön sähkönjakelu vuorokauden ympäri, sähköverkon kunnossapito ja uusiminen sekä sähkönmittaus. Palvelut sisältyvät sähkönsiirtomaksuun. Paikalliset sähköverkkoyhtiöt vastaavat sähkönsiirrosta sähköenergian ostopaikasta riippumatta.

Sähköenergia. Jokainen kuluttaja voi solmia sähköenergian ostamisesta sopimuksen valitsemansa sähköyhtiön kanssa. Sopimusvaihtoehtoja on paljon tuntihinnoitellusta pörssisähköstä kokonaan uusiutuvilla energialähteillä tuotettuun sähköön. Sähköenergian hinnoitteluyksikkö on perusmaksun lisäksi kilowattitunti (kWh).

Kilpailuttaminen

Sähkön siirto ostetaan aina asuinpaikkakunnan sähköverkkoyhtiöltä, mutta sähkön myynti eli sähköenergia on jokaisen vapaasti kilpailutettavissa. Kilpailutettavan sähkön myynnin osuus on vajaa 40 prosenttia sähkön kokonaiskustannuksista.

Ennen kilpailuttamista on hyvä selvittää omasta sähkölaskusta käyttöpaikan numero ja osoite, sähkönkäytön vuosiarvio sekä käyttöpaikan pääsulakekoko.

Sähkön kilpailuttamisessa kannattaa huomioida oman sähkönkäytön määrä. Keskimääräinen kerrostaloasujan vuotuinen sähkölasku on noin 260 euroa (2 000 kWh). Tästä kilpailutettavan sähköenergian osuus on noin 100 euroa vuodessa. Sähkön kilpailuttamisesta saatava hyöty kasvaa, mitä enemmän sähköä käyttää. Sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuinen sähkölasku on noin 1 800 euroa (18 000 kWh). Tästä sähköenergian osuus on noin 700 euroa.

Omasta sähköyhtiöstä kannattaa kysyä eri sopimusvaihtoehtoja. Kymenlaakson Sähkön sopimusvaihtoehdot löydät täältä.

Sähkön hinnan muodostuminen

Sähkön hinta muodostuu sähköenergian hinnasta, siirtohinnasta sekä verosta.

Sähköenergian hinta
muodostuu käyttöpaikan pääsulakkeen mukaisesta perusmaksusta sekä sähköenergian käytön mukaisesta käyttömaksusta. Sähköenergian osuuden voit halutessasi kilpailuttaa.

Sähkön siirron hinta
muodostuu käyttöpaikan pääsulakkeen mukaisesta perusmaksusta sekä sähkönkäytön mukaisesta siirron käyttömaksusta. Sähkön siirron hinta sisältää sähköverkon rakentamisesta, ylläpidosta ja sähkön mittauksesta aiheutuvat kustannukset. Sähkön siirrosta vastaa paikallinen sähköyhtiö, eikä sitä voi kilpailuttaa.

Sähkövero
Sähköstä maksetaan erillistä sähköveroa ja huoltovarmuusmaksua, jotka maksetaan kulutetun sähkön määrän mukaan. Sähkövero ja huoltovarmuusmaksu laskutetaan sähkön siirtohinnan yhteydessä.

Onko sinulle tehty sopimus vastoin tahtoasi?

Valitettavan usein saamme yhteydenottoja asiakkailtamme harhaanjohtavasta myynnistä. Tarkoituksena on ehkä ollut pyytää sähkötarjous, mutta tuloksena onkin ollut sähkösopimus. Jos katsot sähkönmyyjäyhtiön toimineen virheellisesti, reklamoi asiasta kirjallisesti kyseiselle yhtiölle. Mikäli reklamaatiosi ei tuota tulosta, sinun kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajaviranomaiseen.

Sähkön ostajan oikeudet
  • Solmia sähkönmyyntisopimus toimitusvelvollisen sähkönmyyjän kanssa
  • Vaihtaa sähkönmyyjää
  • Saada tietoa sähkön hinnan muodostumisesta
  • Saada sähkösopimuksen ehdot kirjallisesti joko sopimuksen tehohetkellä tai jälkeenpäin, mikäli sopimus tehdään suullisesti. Jos sopimusvahvistusta ei ole toimitettu, ei sopimus ole asiakasta sitova.
  • Perua etämyyntisopimus kuluttajansuojalain mukaisessa peruutusajassa eli 14 vuorokauden aikana sopimuksen tekemisestä. Huomaathan, että aika alkaa juosta heti esimerkiksi puhelun päätyttyä. Sopimuksen peruttamisen voi tehdä itse esimerkiksi sähköpostilla, tai oma sähköyhtiö voi hoitaa sen asiakkaan valtuutuksella.
  • Saada ilmoitus sopimusehtojen tai sähkön hinnan muutoksesta vähintään kuukautta ennen muutoksen voimaantuloa.